Gry komputerowe to obecnie najprężniej rozwijająca się gałąź branży rozrywkowej kierowanej do konsumentów. Dla przykładu, najpopularniejsza gra roku 2018 Red Dead Redemption 2 już kilka dni po premierze przyniosła ponad miliard dolarów przychodu. Hollywoodzki hit Avengers: Wojna bez granic w porównywalnym okresie zarobił około 600 mln dolarów. Wiedźmin 3: Dziki gon, gra polskiego studia CD PROJEKT RED osiągnęła w 2017 roku zysk przekraczający miliard złotych przy budżecie wynoszącym 306 milionów złotych. Z ogromnymi budżetami w parze idą jednak równie duże oczekiwania fanów. Co jednak w sytuacji, gdy zapowiadany hit nie spełni pokładanych w nim nadziei? Czy konsumentowi po zapoznaniu się z produktem przysługuje prawo odstąpienia od umowy i zwrotu gry sprzedawcy?
Autorem tego wpisu jest Krzysztof Karłowicz.
Od 12 lipca za wykonanie kserokopii dowodu osobistego firma może odpowiadać nie tylko za naruszenie RODO, ale także karnie. Wszystko za sprawą wchodzącej w życie ustawy o dokumentach publicznych, wprowadzającej sankcje karne za sporządzanie replik dokumentów publicznych, w tym m.in. dowodów osobistych i paszportów. Sporządzanie repliki, w tym kserokopii lub wydruków, będzie zagrożone karą do dwóch lat pozbawienia wolności. Kopiować dowody osobiste lub paszporty można wyłącznie wówczas, gdy są one wykonane do celów urzędowych, służbowych lub zawodowych określonych na podstawie odrębnych przepisów lub na użytek osoby, dla której dokument został wydany.
Autorką wpisu jest Agnieszka Sagan-Jeżowska
W kwietniu 2018 r. Komisja Europejska przedstawiła pakiet zmian w regulacjach z zakresu prawa konsumenckiego pt. „Nowy ład dla konsumentów” („A New Deal for Consumers”). Pakiet obejmuje komunikat oraz wnioski legislacyjne dotyczące nowelizacji dyrektyw konsumenckich. Celem programu jest modernizacja dotychczasowych dyrektyw konsumenckich tak, aby podążały za rozwojem technologii cyfrowych i zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów w UE. Wpisem tym rozpoczynamy cykl, w którym będziemy przyglądać się szczegółowo każdej ze zmian proponowanych w nowelizowanych dyrektywach.
Dyrektywa w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko wprowadza nie tylko zakaz popularnych patyczków do uszu, słomek, sztućców czy mieszadełek do napojów – w sumie na „czarnej liście” znajduje się 9 produktów objętych zakazem wprowadzenia do obrotu. Nowe przepisy wprowadzają również wymogi w zakresie oznakowania, zmniejszenia stosowania czy produkcji określonych produktów. Nie każdy plastikowy produkt zostanie objęty nowymi obostrzeniami prawnymi. Punktem wyjścia, czy dany produkt powinien zostać objęty nowym reżimem prawnym, powinna być ocena, czy spełnia on przesłanki uznania za „produkt jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych”.
Wiitamy na blogu „W ramach regulacji”, którego autorami są prawnicy zespołu Commercial kancelarii prawnej Wierzbowski Eversheds Sutherland. W serwisie będziemy analizować różnego rodzaju aspekty związane z otoczeniem prawnym produktów konsumpcyjnych w całym cyklu ich życia. Zamierzamy omawiać rozwiązania ułatwiające przedsiębiorcom sprawne poruszanie się w ramach regulacji dotyczących prowadzonej przez nich działalności, pomagając im podejmować optymalne decyzje biznesowe. Mamy nadzieję, że ciekawe dla siebie treści znajdą tu producenci, importerzy, dystrybutorzy, sieci sprzedażowe, organizacje konsumenckie, agencje reklamowe czy wreszcie sami konsumenci. Zapraszamy do lektury!
Blog kancelarii Eversheds Sutherland, na którym piszemy o otoczeniu prawnym wytwarzania, sprzedaży, promocji i utylizacji produktów konsumenckich. Omawiamy kierunki zmian w prawie konsumenckim i ich wpływ na biznes m.in. w kontekście "Nowego ładu dla konsumentów" KE. Poruszamy kwestie regulacyjne związane z pełnym cyklem życia produktu - od pomysłu przez wprowadzenie do obrotu, działania promocyjne, dystrybucję, handel międzynarodowy, relacje z konsumentami, w tym sprawy związane z rękojmią, gwarancją i odpowiedzialnością za produkt przez prawo konkurencji, utylizację i recykling produktów oraz zgodność działalności biznesowej z regulacjami i najlepszymi praktykami dotyczącymi ochrony środowiska. Odnosimy się również do zagadnień związanych z prawnymi aspektami doboru marki produktu oraz egzekwowaniem jej skutecznej ochrony. Serwis tworzą prawnicy zespołu Commercial oraz zaproszeni goście.
Zapisz się na newsletter. Zostaw nam adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. Do subskrybentów bloga w pierwszej kolejności trafiać będą również przygotowywane przez nas materiały specjalne.