Już wiemy, że Polska nie dotrzyma terminu na wdrożenie rozszerzonej odpowiedzialności producenta, wyznaczonego na 5 stycznia 2023 r. Prace rozpoczęte w 2021 r. nadal pozostają w zawieszeniu. Natomiast coraz bliżej do wdrożenia w Polsce tzw. systemu kaucyjnego. W jego ramach wybrani przedsiębiorcy będą mieli obowiązek m.in. pobierania od konsumentów zwrotnej kaucji przy sprzedaży produktów w butelkach i puszkach. Produkty będą musiały posiadać odpowiednie oznakowanie, a wysokość kaucji nie będzie mogła przekroczyć 2 zł.
Nowe wymagania w zakresie komunikowania promocji cenowych, dodatkowe informacje w e-sklepach nt. opinii, wyników wyszukiwania czy indywidualnego dostosowania ceny to tylko niektóre z licznych zmian, które objęły sprzedawców B2C w związku z przyjęciem dyrektywy Omnibus. Nowe przepisy rodzą też wątpliwości interpretacyjne, co przekłada się na realne problemy sklepów.
Reforma przepisów konsumenckich wprowadziła tzw. rękojmię konsumencką – szczególną wobec przepisów Kodeksu cywilnego regulację wyznaczającą zasady procedowania reklamacji B2C. Nowe przepisy zmodyfikowały także zasady udzielania gwarancji.
Rewolucja w przepisach konsumenckich stała się faktem. 1 stycznia 2023 r. weszły w życie aż dwie nowelizacje ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Zmienione zostały także inne, ważne dla konsumentów akty. Ilość zmian i wątpliwości interpretacyjne związane z wprowadzeniem nowych przepisów w życie mogą stanowić nie lada wyzwanie. Aby wyjść naprzeciw tym potrzebom, zaplanowaliśmy cykl artykułów o zmianach w przepisach konsumenckich. Dzisiaj krótkie wprowadzenie.
Jednym z podstawowych założeń Dyrektywy DSM (Digital Single Market) jest wzmocnienie ochrony interesów twórców, w tym poprzez uzyskanie prawa do informacji o przychodach z korzystania ze swojego utworu (tzw. obowiązek transparentności), a także prawa do odstąpienia od umowy, jeśli nie dojdzie do rozpowszechnienia utworu w określonym terminie (tzw. obowiązek eksploatacji). W jakim stopniu nowe regulacje dotkną branżę gamedev? Jak od strony praktycznej obowiązek transparentności i eksploatacji mógłby zostać zrealizowany w odniesieniu do gry komputerowej?
Blog kancelarii Eversheds Sutherland, na którym piszemy o otoczeniu prawnym wytwarzania, sprzedaży, promocji i utylizacji produktów konsumenckich. Omawiamy kierunki zmian w prawie konsumenckim i ich wpływ na biznes m.in. w kontekście "Nowego ładu dla konsumentów" KE. Poruszamy kwestie regulacyjne związane z pełnym cyklem życia produktu - od pomysłu przez wprowadzenie do obrotu, działania promocyjne, dystrybucję, handel międzynarodowy, relacje z konsumentami, w tym sprawy związane z rękojmią, gwarancją i odpowiedzialnością za produkt przez prawo konkurencji, utylizację i recykling produktów oraz zgodność działalności biznesowej z regulacjami i najlepszymi praktykami dotyczącymi ochrony środowiska. Odnosimy się również do zagadnień związanych z prawnymi aspektami doboru marki produktu oraz egzekwowaniem jej skutecznej ochrony. Serwis tworzą prawnicy zespołu Commercial oraz zaproszeni goście.
Zapisz się na newsletter. Zostaw nam adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. Do subskrybentów bloga w pierwszej kolejności trafiać będą również przygotowywane przez nas materiały specjalne.