1 stycznia 2024 roku weszły w życie rewolucyjne zmiany dotyczące istotnych ograniczeń w sprzedaży napojów zawierających znaczące ilości kofeiny lub zawierające taurynę (m.in. napoje energetyczne, ale i inne). Nowelizacja wprowadza zakaz sprzedaży energetyków osobom poniżej 18 roku życia oraz zakazuje ich sprzedaży w automatach. Ustawodawca zabezpieczył powyższe normy wysokimi sankcjami.
Komisja Europejska w dniu 22 marca 2023 r. opublikowała projekt nowej dyrektywy wprowadzającej po raz pierwszy kompleksową, szczegółową regulację dotyczącą „green claims”, tj. tzw. oświadczeń środowiskowych . Dyrektywa ma uporządkować umieszczanie tego rodzaju oświadczeń na produktach, w kampaniach marketingowych, czy w innych kanałach komunikacji. Komisja Europejska planuje wprowadzić kryteria umieszczania oświadczeń środowiskowych, w tym wymogi dotyczące udowadniania prawdziwości twierdzeń środowiskowych.
Poszkodowany w badaniach klinicznych uzyska odszkodowanie z funduszu publicznego. Przedsiębiorca zapłaci więcej za pozwolenie i zapłaci składkę na fundusz odszkodowawczy.
Już wiemy, że Polska nie dotrzyma terminu na wdrożenie rozszerzonej odpowiedzialności producenta, wyznaczonego na 5 stycznia 2023 r. Prace rozpoczęte w 2021 r. nadal pozostają w zawieszeniu. Natomiast coraz bliżej do wdrożenia w Polsce tzw. systemu kaucyjnego. W jego ramach wybrani przedsiębiorcy będą mieli obowiązek m.in. pobierania od konsumentów zwrotnej kaucji przy sprzedaży produktów w butelkach i puszkach. Produkty będą musiały posiadać odpowiednie oznakowanie, a wysokość kaucji nie będzie mogła przekroczyć 2 zł.
Większa odpowiedzialność podmiotów instalujących oprogramowanie lub używających części innych producentów w wyrobach medycznych, smartfonach, maszynach i innych produktach. Komisja Europejska w „Blue Guide” 2022 wyjaśnia, kiedy dochodzi do „istotnej zmiany”.
Nie będzie można reklamować kwasów hialuronowych, implantów piersi czy zębów w telewizji lub ogólnodostępnej prasie. Sankcje za nieprzestrzeganie zakazów reklamowych mogą sięgać 2 mln złotych.
Przedsiębiorcy coraz częściej dostosowują cenę tego samego towaru lub usługi oferowaną różnym grupom klientów. Takie różnicowanie ceny nierzadko odbywa się poprzez zautomatyzowane narzędzia, gdzie odpowiedni algorytm przyporządkowuje cenę danej osobie lub grupie osób. Jednym z nowych obowiązków wynikających z dyrektywy Omnibus (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2019/2161) jest konieczność wyraźnego informowania konsumentów o powyższych praktykach. Naruszenie tych obowiązków może skutkować karą finansową dla przedsiębiorcy, sięgającą nawet 10% rocznego obrotu.
Coraz więcej firm deklaruje, że ich działania, produkty lub usługi są przyjazne dla środowiska, a podejmowane inicjatywy służą lokalnej społeczności. Choć budowanie wizerunku firmy wokół ekologii może popłacać, to „wolna amerykanka", z którą mamy do czynienia, może narazić firmę na straty.
Zapraszamy do lektury tekstu Jowity Prokop, jaki ukazał się 4 listopada 2021 r. w Rzeczpospolitej. Wersja online dostępna jest po zalogowaniu. Czytaj >
Prawidłowe informowanie o promocyjnej cenie będzie wymagało dokładnego prześledzenia historii jej zmiany. Przedsiębiorcy będą zobowiązani do poinformowania konsumentów o najniższej cenie obowiązującej w ciągu 30 dni przed obniżką. Nieprzestrzeganie przepisów może się wiązać z nałożeniem kary pieniężnej w wysokości do 40.000 zł, a w szczególnych przypadkach nawet do 10% rocznego obrotu. Wszystko po to, aby konsumenci mogli podejmować świadome decyzje zakupowe.
Prowadzenie badań klinicznych będzie droższe, ale organy mają być bardziej profesjonalne.
Blog kancelarii Eversheds Sutherland, na którym piszemy o otoczeniu prawnym wytwarzania, sprzedaży, promocji i utylizacji produktów konsumenckich. Omawiamy kierunki zmian w prawie konsumenckim i ich wpływ na biznes m.in. w kontekście "Nowego ładu dla konsumentów" KE. Poruszamy kwestie regulacyjne związane z pełnym cyklem życia produktu - od pomysłu przez wprowadzenie do obrotu, działania promocyjne, dystrybucję, handel międzynarodowy, relacje z konsumentami, w tym sprawy związane z rękojmią, gwarancją i odpowiedzialnością za produkt przez prawo konkurencji, utylizację i recykling produktów oraz zgodność działalności biznesowej z regulacjami i najlepszymi praktykami dotyczącymi ochrony środowiska. Odnosimy się również do zagadnień związanych z prawnymi aspektami doboru marki produktu oraz egzekwowaniem jej skutecznej ochrony. Serwis tworzą prawnicy zespołu Commercial oraz zaproszeni goście.
Zapisz się na newsletter. Zostaw nam adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. Do subskrybentów bloga w pierwszej kolejności trafiać będą również przygotowywane przez nas materiały specjalne.