Artykuły autora: Goście
2022-01-14

dyrektywa omnibusPrzedsiębiorcy coraz częściej dostosowują cenę tego samego towaru lub usługi oferowaną różnym grupom klientów. Takie różnicowanie ceny nierzadko odbywa się poprzez zautomatyzowane narzędzia, gdzie odpowiedni algorytm przyporządkowuje cenę danej osobie lub grupie osób. Jednym z nowych obowiązków wynikających z dyrektywy Omnibus (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2019/2161) jest konieczność wyraźnego informowania konsumentów o powyższych praktykach. Naruszenie tych obowiązków może skutkować karą finansową dla przedsiębiorcy, sięgającą nawet 10% rocznego obrotu.                           

2021-09-28

Prawidłowe informowanie o promocyjnej cenie będzie wymagało dokładnego prześledzenia historii jej zmiany. Przedsiębiorcy będą zobowiązani do poinformowania konsumentów o najniższej cenie obowiązującej w ciągu 30 dni przed obniżką. Nieprzestrzeganie przepisów może się wiązać z nałożeniem kary pieniężnej w wysokości  do 40.000 zł, a w szczególnych przypadkach nawet do 10% rocznego obrotu. Wszystko po to, aby konsumenci mogli podejmować świadome decyzje zakupowe.

2020-12-11

Przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu wyroby akcyzowe (np. dostawcy alkoholi czy wyrobów tytoniowych) zyskają niebawem wygodne narzędzie usprawniające procedurę banderolowania wyrobów znakami akcyzy. Projektowane przepisy uwzględniają nowe funkcjonalności Platform Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, wpisujące się w elektronizację procesu otrzymywania i rozliczania znaków akcyzy. Jest to szczególnie istotne w związku z epidemią wirusa SARS-CoV-2. W założeniu, nowa usługa ma pozwolić na ograniczenie fizycznych kontaktów przedsiębiorcy z urzędem. Przy okazji zmiany przepisów wprowadza się możliwość stosowania banderol bez warstwy samoprzylepnej na płynach do e-papierosów.

Autorem tekstu jest Błażej Grochowski

2020-11-20

Pomimo podejmowanych prób legislacyjnych ograniczenia obowiązków administracyjnych nakładanych na przedsiębiorców, gdy chodzi o potrzebę zwiększenia świadomości konsumentów i ochronę środowiska, prawodawca unijny i krajowy dokładają coraz to nowe wymogi. Przejawem tego może być obowiązek raportowania informacji o substancjach potencjalnie niebezpiecznych w wyrobach wprowadzanych do obrotu, jaki zacznie obowiązywać 5 stycznia 2021 r. Temat ten może być szczególnie istotny dla branży elektronicznej i chemicznej.

Autorem tekstu jest Błażej Grochowski

2020-09-04

Od 19 kwietnia br. Stosuje się przepisy Rozporządzenia (UE) nr 2019/515 w sprawie wzajemnego uznawania towarów zgodnie z prawem wprowadzonych do obrotu w innym państwie członkowskim („Rozporządzenie 2019/515”). Przewidziane tam rozwiązania zmierzają do zapewnienia swobodnego przepływu towarów wprowadzonych uprzednio do obrotu w jednym z państw Unii Europejskiej oraz ograniczenia tej swobody wyłącznie do przypadków proporcjonalnych i uzasadnionych.

Autorem tekstu jest Błażej Grochowski

2020-07-21

Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok istotny dla branży farmaceutycznej z punktu widzenia dostarczania bezpłatnych próbek leków jako jednej z form dozwolonej reklamy kierowanej do profesjonalistów.  

2020-07-20

privacy shield max schrems Max Schrems po raz kolejny stanął w szranki z Facebookiem. I co ważne – skutecznie. Trybunał Sprawiedliwości orzekł bowiem o nieważności Privacy Shield. Tym samym duża rzesza firm przekazujących dane do USA pozostała bez podstawy prawnej do transferu danych, ale z ważnymi umowami. Co zatem powinny zrobić firmy, aby zapewnić zgodność z RODO?  

Autorką tekstu jest Agnieszka Sagan-Jeżowska

2020-05-22

Do 12 lipca przedsiębiorcy prowadzący serwisy internetowego pośrednictwa w sprzedaży oraz wyszukiwarki internetowe mają czas na dostosowanie warunków użytkowania swoich platform do nowych wymogów. Dziś część druga wpisu, w którym kontynuujemy opis nowych obowiązków dla dostawców serwisów pośrednictwa internetowego: warunki świadczenia usług w zakresie pozycjonowania ogłoszeń i ofert na gruncie P2B, dostęp do danych rozpatrywania skarg oraz nowe obowiązki dotyczące mediacji będą przychylniejsze dla użytkowników biznesowych.

Współautorami tekstu są Błażej Grochowski i Agnieszka Sagan-Jeżowska

 

2020-05-21

Do 12 lipca przedsiębiorcy prowadzący serwisy internetowego pośrednictwa w sprzedaży oraz wyszukiwarki internetowe mają czas na dostosowanie warunków użytkowania swoich platform do nowych wymogów. Od tego dnia bowiem zaczynają być stosowane przepisy unijnego rozporządzenia, które zmierzają do wzmocnienia pozycji przedsiębiorców korzystających z tych platform do sprzedaży swoich towarów i usług, w relacjach z dostawcami tych platform (tzw. relacje P2B).

Współautorami tekstu są Błażej Grochowski i Agnieszka Sagan-Jeżowska

2020-05-15

Kodeks pracy ani akty prawne wydane w związku z epidemią COVID-19 nie przewidują wprost uprawnienia pracodawcy do badania temperatury pracownikom. Prezes UODO wydał jednoznaczne stanowisko z 5 maja br. W opinii PUODO, pracodawca nie może dokonywać pomiarów, jeśli nie ma w tej sprawie oparcia w rozstrzygnięciu organu sanitarnego. Oznacza to jeszcze większą dezorientację pracodawców przy organizowaniu powrotu do biur po społecznej samoizolacji.

Polecamy artykuł autorstwa Agnieszki Sagan-Jeżowskiej oraz Natalii Nawrockiej, jaki ukazał się na blogu naszych kancelaryjnych kolegów z zespołu prawa pracy. W związu z tym, że poruszany w tym materiale temat jest aktualnie istotny dla każdego pracodawcy, zdecydowaliśmy podzielić się nim na naszym blogu. 

Przejdź do bloga Kodeks w pracy >>

O serwisie

Blog kancelarii Eversheds Sutherlandna którym piszemy o otoczeniu prawnym wytwarzania, sprzedaży, promocji i utylizacji produktów konsumenckich. Omawiamy kierunki zmian w prawie konsumenckim i ich wpływ na biznes m.in. w kontekście "Nowego ładu dla konsumentów" KE. Poruszamy kwestie regulacyjne związane z pełnym cyklem życia produktu - od pomysłu przez wprowadzenie do obrotu, działania promocyjne, dystrybucję, handel międzynarodowy, relacje z konsumentami, w tym sprawy związane z rękojmią, gwarancją i odpowiedzialnością za produkt przez prawo konkurencji, utylizację i recykling produktów oraz zgodność działalności biznesowej z regulacjami i najlepszymi praktykami dotyczącymi ochrony środowiska. Odnosimy się również do zagadnień związanych z prawnymi aspektami doboru marki produktu oraz egzekwowaniem jej skutecznej ochrony. Serwis tworzą prawnicy zespołu Commercial oraz zaproszeni goście.  

O autorach
Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter. Zostaw nam adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. Do subskrybentów bloga w pierwszej kolejności trafiać będą również przygotowywane przez nas materiały specjalne.


Tagi
UOKiK (6)gry wideo (6)gry komputerowe (6)Koronawirus (6)prawo autorskie (5)
dyrektywa omnibus (5)GameDev (5)sprzedaż online (4)RODO (4)konsumenci (4)COVID-19 (3)sprzedaż detaliczna (3)Dane osobowe (3)sprzedaż konsumencka (3)ochrona własności intelektualnej (3)wyroby medyczne (3)konsument w sieci (3)zbiorowe interesy konsumentów (2)Komisja Europejska (2)domeny (2)gospodarka obiegu zamkniętego (2)środki ochrony indywidualnej (2)ochrona środowiska (2)wprowadzenie do obrotu (2)Pośrednictwo internetowe (2)nieuczciwe praktyki rynkowe (2)Usługi telekomunikacyjne (2)umowy (2)Badania kliniczne (2)piractwo domenowe (2)uprawnienia konsumenckie (2)placówki handlowe i usługowe (2)reklama (2)system kaucyjny (2)prawo konkurencji (2)P2B (2)produkt jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (1)Prawo komunikacji elektronicznej (1)jednoosobowi przedsiębiorcy (1)wyroby akcyzowe (1)aktualizacja oprogramowania (1)kodeks cywilny (1)akcyza (1)Znakowanie (1)naruszenie znaku towarowego (1)substancje niebezpieczne (1)odstąpienie od umowy (1)Produkty lecznicze (1)Rozszerzona odpowiedzialność producenta (1)sklep internetowy (1)Max Schrems (1)Dyrektywa Digital Single Market (1)greenwashing (1)social media (1)zatory płatnicze (1)Nowy ład dla konsumentów (1)internet rzeczy (1)dyrektywa plastikowa (1)sprzęt RTV/AGD (1)Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (1)inteligentne urządzenia (1)znaki towarowe (1)Europejska Agencja Chemiczna (1)produkty biobójcze (1)odpowiedzialność za produkt (1)opłata recyklingowa (1)substancje chemiczne w produktach (1)muzyka (1)TSUE (1)zielony ład (1)Privacy shield (1)influencer marketing (1)Marketing bezpośredni (1)
więcej...
Archiwum
2024
Poznaj inne nasze serwisy

Blog kodeksWpracy.pl
Blog PrzepisNaEnergetyke.pl

Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo poprzez ustawienia przeglądarki lub wyrażenie zgody poniżej. Możliwe jest także wyłączenie cookies poprzez ustawienia przeglądarki, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej w naszej polityce prywatności.



Przechodzę do serwisu