Pod koniec 2019 r. Komisja Europejska zakończyła proces konsultacji publicznych dotyczących problemów związanych z funkcjonowaniem urządzeń z sektora IoT (Internet rzeczy), takich jak zabawki, urządzenia smart, elektroniczne nianie, sensory oddechowe, itp. Możliwe są nowe regulacje prawne w sektorze tych urządzeń radiowych.
Autorem tekstu jest Błażej Grochowski
„Jeśli nie ma Cię w Internecie, to nie istniejesz”. Aktualność tej tezy w obecnych czasach jest dobrze znana przedsiębiorcom z niemal wszystkich branż. Niestety, w równym stopniu świadomi funkcjonowania tej zasady są przestępcy internetowi, zawodowo zajmujący się spekulacją na rynku domen internetowych oraz konkurenci rynkowi, podejmujący nieuczciwe działania wykorzystujące renomę rynkową innych przedsiębiorców działających online. Jak skutecznie przeciwdziałać tego typu naruszeniom?
„Jeśli nie ma Cię w Internecie, to nie istniejesz”. Aktualność tej tezy w obecnych czasach jest dobrze znana przedsiębiorcom z niemal wszystkich branż. Niestety, w równym stopniu świadomi funkcjonowania tej zasady są przestępcy internetowi, zawodowo zajmujący się spekulacją na rynku domen internetowych oraz konkurenci rynkowi, podejmujący nieuczciwe działania wykorzystujące renomę rynkową innych przedsiębiorców działających online. Czym jest zjawisko piractwa domenowego i jakie może mieć konsekwencje dla prowadzonego biznesu?
W ostatnich doniesieniach medialnych dość często przewija się problematyka strojów ochronnych dla lekarzy i pielęgniarek, środków antyseptycznych oraz testów na obecność wirusa SARS-CoV-2. Wiele firm deklaruje wolę wsparcia nie tylko finansową, ale również asortymentową, wprowadzając do swojej oferty produkty, które są niezbędne w walce z pandemią. W tym wpisie (część 2 z 3) omówimy pokrótce klasyfikację prawną powyższych produktów oraz wynikające z tego ogólne obowiązki związane z dopuszczeniem ich do obrotu. Przytoczymy również ostatnie stanowiska organów, które mają sprzyjać zasileniu rynku takimi produktami.
Autorem wpisu jest Błażej Grochowski
W ostatnich doniesieniach medialnych dość często przewija się problematyka strojów ochronnych dla lekarzy i pielęgniarek, środków antyseptycznych oraz testów na obecność wirusa SARS-CoV-2. Wiele firm deklaruje wolę wsparcia nie tylko finansową, ale również asortymentową, wprowadzając do swojej oferty produkty, które są niezbędne w walce z pandemią. W niniejszym wpisie (część 1 z 3) omówimy pokrótce klasyfikację prawną powyższych produktów oraz wynikające z tego ogólne obowiązki związane z dopuszczeniem ich do obrotu. Przytoczymy również ostatnie stanowiska organów, które mają sprzyjać zasileniu rynku takimi produktami.
Autorem wpisu jest Błażej Grochowski
Daleko idące ograniczenie sprzedaży w galeriach handlowych będzie miało znaczny wpływ na sprzedaż detaliczną w kanale sprzedaży stacjonarnej. Jednakże część przedsiębiorców funkcjonuje również poza galeriami, a władze nie zdecydowały się (póki co) ograniczyć prawnie możliwości przemieszczania się wewnątrz kraju. Z uwagi na możliwość dalszego dokonywania zakupów w takich odrębnych sklepach - a w przypadku sprzedaży spożywczej i aptecznej również w galeriach - Minister Rozwoju wydał specjalne zalecenia dotyczące standardów higienicznych dla placówek handlowych i usługowych.
Autorem wpisu jest Błażej Grochowski
Firmy walczą z zagrożeniem związanym z koronawirusem poprzez wprowadzanie weryfikacji ekspozycji na koronawirusa oraz występowania podstawowych objawów psychosomatycznych u osób chcących wejść na teren zakładu pracodawcy. Zewsząd słyszymy, że RODO tego zakazuje. Czy aby na pewno? Wątpliwości rozwiał sam Urząd Ochrony Danych Osobowych – możemy walczyć z koronawirusem i RODO nie powinno być przeszkodą. W tym wpisie wskazujemy podstawy prawne takiego przetwarzania.
Autorką tekstu jest Agnieszka Sagan-Jeżowska
W przyszłym roku jednoosobowi przedsiębiorcy będą mieć w określonych sytuacjach uprawnienia konsumenckie. Wszystko za sprawą wchodzących w życie 1 czerwca 2020 roku zmian w kodeksie cywilnym wprowadzonych ustawą z dnia 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych. Ustawa w swoim założeniu miała na celu ograniczenie obciążeń regulacyjnych. Tymczasem wprowadzone zmiany przyniosą przedsiębiorcom raczej więcej obowiązków niż swobody.
Autorem wpisu jest Błażej Grochowski
Zgodnie z przepisami Rozporządzenia 2017/1001 w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej powództwo o naruszenie tego znaku można wnieść m.in. do sądu państwa członkowskiego, w którym „miało miejsce naruszenie”. Czy miejscem tym jest miejsce działania naruszyciela czy miejsce wystąpienia skutków tego działania? I co w sytuacji, gdy naruszyciel działa wyłącznie na rynku online?
Gry komputerowe to obecnie najprężniej rozwijająca się gałąź branży rozrywkowej kierowanej do konsumentów. Dla przykładu, najpopularniejsza gra roku 2018 Red Dead Redemption 2 już kilka dni po premierze przyniosła ponad miliard dolarów przychodu. Hollywoodzki hit Avengers: Wojna bez granic w porównywalnym okresie zarobił około 600 mln dolarów. Wiedźmin 3: Dziki gon, gra polskiego studia CD PROJEKT RED osiągnęła w 2017 roku zysk przekraczający miliard złotych przy budżecie wynoszącym 306 milionów złotych. Z ogromnymi budżetami w parze idą jednak równie duże oczekiwania fanów. Co jednak w sytuacji, gdy zapowiadany hit nie spełni pokładanych w nim nadziei? Czy konsumentowi po zapoznaniu się z produktem przysługuje prawo odstąpienia od umowy i zwrotu gry sprzedawcy?
Autorem tego wpisu jest Krzysztof Karłowicz.
Blog kancelarii Eversheds Sutherland, na którym piszemy o otoczeniu prawnym wytwarzania, sprzedaży, promocji i utylizacji produktów konsumenckich. Omawiamy kierunki zmian w prawie konsumenckim i ich wpływ na biznes m.in. w kontekście "Nowego ładu dla konsumentów" KE. Poruszamy kwestie regulacyjne związane z pełnym cyklem życia produktu - od pomysłu przez wprowadzenie do obrotu, działania promocyjne, dystrybucję, handel międzynarodowy, relacje z konsumentami, w tym sprawy związane z rękojmią, gwarancją i odpowiedzialnością za produkt przez prawo konkurencji, utylizację i recykling produktów oraz zgodność działalności biznesowej z regulacjami i najlepszymi praktykami dotyczącymi ochrony środowiska. Odnosimy się również do zagadnień związanych z prawnymi aspektami doboru marki produktu oraz egzekwowaniem jej skutecznej ochrony. Serwis tworzą prawnicy zespołu Commercial oraz zaproszeni goście.
Zapisz się na newsletter. Zostaw nam adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. Do subskrybentów bloga w pierwszej kolejności trafiać będą również przygotowywane przez nas materiały specjalne.