Konsument
2022-09-13

Blokowanie stron internetowych, ostrzeżenia w sieci, przeszukania konsumenckie czy wreszcie zakupy z wykorzystaniem ukrytej lub przybranej tożsamości – to odpowiadające dzisiejszym realiom i aktualnym problemom konsumentów narzędzia, w które wyposażony zostanie Prezes UOKiK. Czego powinni być świadomi przedsiębiorcy, zwłaszcza z branży e-commerce, w związku z procedowaną nowelizacją ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów?

2022-08-31

Szykują się ważne zmiany w relacjach z konsumentami nie tylko w e-commerce, lecz także w telekomunikacji. Nowe obowiązki informacyjne, zmiana wzorców umownych czy zwrot środków prepaid to wiodące nowinki, na wdrożenie których przygotowuje się branża. Zmienią się też przepisy dotyczące pozyskiwania zgód marketingowych, na co powinni zwrócić uwagę wszyscy przedsiębiorcy kontaktujący się z klientami mailowo lub telefonicznie. Polska jest już spóźniona z implementacją dyrektywy EKŁE, ale już jesienią należy spodziewać się przyspieszenia prac legislacyjnych nad Prawem komunikacji elektronicznej.

2022-08-11

Konsumenci nie będą musieli martwić się o dostępność aktualizacji inteligentnego sprzętu RTV lub AGD. Nowe przepisy zobligują branżę do ich sumiennego dostarczania i informowania o nich. Jednak nie obędzie się bez współpracy ze strony kupujących takie urządzenia.

2022-07-14

Większa odpowiedzialność podmiotów instalujących oprogramowanie lub używających części innych producentów w wyrobach medycznych, smartfonach, maszynach i innych produktach. Komisja Europejska w „Blue Guide” 2022 wyjaśnia, kiedy dochodzi do „istotnej zmiany”.

2022-01-14

dyrektywa omnibusPrzedsiębiorcy coraz częściej dostosowują cenę tego samego towaru lub usługi oferowaną różnym grupom klientów. Takie różnicowanie ceny nierzadko odbywa się poprzez zautomatyzowane narzędzia, gdzie odpowiedni algorytm przyporządkowuje cenę danej osobie lub grupie osób. Jednym z nowych obowiązków wynikających z dyrektywy Omnibus (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2019/2161) jest konieczność wyraźnego informowania konsumentów o powyższych praktykach. Naruszenie tych obowiązków może skutkować karą finansową dla przedsiębiorcy, sięgającą nawet 10% rocznego obrotu.                           

2021-11-05

Coraz więcej firm deklaruje, że ich działania, produkty lub usługi są przyjazne dla środowiska, a podejmowane inicjatywy służą lokalnej społeczności. Choć budowanie wizerunku firmy wokół ekologii może popłacać, to „wolna amerykanka", z którą mamy do czynienia, może narazić firmę na straty.

Zapraszamy do lektury tekstu Jowity Prokop, jaki ukazał się 4 listopada 2021 r. w Rzeczpospolitej. Wersja online dostępna jest po zalogowaniu. Czytaj >

2021-09-28

Prawidłowe informowanie o promocyjnej cenie będzie wymagało dokładnego prześledzenia historii jej zmiany. Przedsiębiorcy będą zobowiązani do poinformowania konsumentów o najniższej cenie obowiązującej w ciągu 30 dni przed obniżką. Nieprzestrzeganie przepisów może się wiązać z nałożeniem kary pieniężnej w wysokości  do 40.000 zł, a w szczególnych przypadkach nawet do 10% rocznego obrotu. Wszystko po to, aby konsumenci mogli podejmować świadome decyzje zakupowe.

2020-05-14

Pod koniec 2019 r. Komisja Europejska zakończyła proces konsultacji publicznych dotyczących problemów związanych z funkcjonowaniem urządzeń z sektora IoT (Internet rzeczy), takich jak zabawki, urządzenia smart, elektroniczne nianie, sensory oddechowe, itp. Możliwe są nowe regulacje prawne w sektorze tych urządzeń radiowych. 

Autorem tekstu jest Błażej Grochowski

2019-12-19

W przyszłym roku jednoosobowi przedsiębiorcy będą mieć w określonych sytuacjach uprawnienia konsumenckie. Wszystko za sprawą wchodzących w życie 1 czerwca 2020 roku zmian w kodeksie cywilnym wprowadzonych ustawą z dnia 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych. Ustawa w swoim założeniu miała na celu ograniczenie obciążeń regulacyjnych. Tymczasem wprowadzone zmiany przyniosą przedsiębiorcom raczej więcej obowiązków niż swobody.

Autorem wpisu jest Błażej Grochowski

2019-09-27

Zgodnie z przepisami Rozporządzenia 2017/1001 w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej powództwo o naruszenie tego znaku można wnieść m.in. do sądu państwa członkowskiego, w którym „miało miejsce naruszenie”. Czy miejscem tym jest miejsce działania naruszyciela czy miejsce wystąpienia skutków tego działania? I co w sytuacji, gdy naruszyciel działa wyłącznie na rynku online?

O serwisie

Blog kancelarii Eversheds Sutherlandna którym piszemy o otoczeniu prawnym wytwarzania, sprzedaży, promocji i utylizacji produktów konsumenckich. Omawiamy kierunki zmian w prawie konsumenckim i ich wpływ na biznes m.in. w kontekście "Nowego ładu dla konsumentów" KE. Poruszamy kwestie regulacyjne związane z pełnym cyklem życia produktu - od pomysłu przez wprowadzenie do obrotu, działania promocyjne, dystrybucję, handel międzynarodowy, relacje z konsumentami, w tym sprawy związane z rękojmią, gwarancją i odpowiedzialnością za produkt przez prawo konkurencji, utylizację i recykling produktów oraz zgodność działalności biznesowej z regulacjami i najlepszymi praktykami dotyczącymi ochrony środowiska. Odnosimy się również do zagadnień związanych z prawnymi aspektami doboru marki produktu oraz egzekwowaniem jej skutecznej ochrony. Serwis tworzą prawnicy zespołu Commercial oraz zaproszeni goście.  

O autorach
Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter. Zostaw nam adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. Do subskrybentów bloga w pierwszej kolejności trafiać będą również przygotowywane przez nas materiały specjalne.


Tagi
gry komputerowe (6)Koronawirus (6)UOKiK (5)gry wideo (5)prawo autorskie (5)więcej...
Archiwum
2022
Poznaj inne nasze serwisy

Blog IPwSieci.pl
Blog kodeksWpracy.pl
Blog PrzepisNaEnergetyke.pl

Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo poprzez ustawienia przeglądarki lub wyrażenie zgody poniżej. Możliwe jest także wyłączenie cookies poprzez ustawienia przeglądarki, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej w naszej polityce prywatności.



Przechodzę do serwisu