1 stycznia 2024 roku weszły w życie rewolucyjne zmiany dotyczące istotnych ograniczeń w sprzedaży napojów zawierających znaczące ilości kofeiny lub zawierające taurynę (m.in. napoje energetyczne, ale i inne). Nowelizacja wprowadza zakaz sprzedaży energetyków osobom poniżej 18 roku życia oraz zakazuje ich sprzedaży w automatach. Ustawodawca zabezpieczył powyższe normy wysokimi sankcjami.
Już wiemy, że Polska nie dotrzyma terminu na wdrożenie rozszerzonej odpowiedzialności producenta, wyznaczonego na 5 stycznia 2023 r. Prace rozpoczęte w 2021 r. nadal pozostają w zawieszeniu. Natomiast coraz bliżej do wdrożenia w Polsce tzw. systemu kaucyjnego. W jego ramach wybrani przedsiębiorcy będą mieli obowiązek m.in. pobierania od konsumentów zwrotnej kaucji przy sprzedaży produktów w butelkach i puszkach. Produkty będą musiały posiadać odpowiednie oznakowanie, a wysokość kaucji nie będzie mogła przekroczyć 2 zł.
Konsumenci nie będą musieli martwić się o dostępność aktualizacji inteligentnego sprzętu RTV lub AGD. Nowe przepisy zobligują branżę do ich sumiennego dostarczania i informowania o nich. Jednak nie obędzie się bez współpracy ze strony kupujących takie urządzenia.
Większa odpowiedzialność podmiotów instalujących oprogramowanie lub używających części innych producentów w wyrobach medycznych, smartfonach, maszynach i innych produktach. Komisja Europejska w „Blue Guide” 2022 wyjaśnia, kiedy dochodzi do „istotnej zmiany”.
Nie będzie można reklamować kwasów hialuronowych, implantów piersi czy zębów w telewizji lub ogólnodostępnej prasie. Sankcje za nieprzestrzeganie zakazów reklamowych mogą sięgać 2 mln złotych.
Przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu wyroby akcyzowe (np. dostawcy alkoholi czy wyrobów tytoniowych) zyskają niebawem wygodne narzędzie usprawniające procedurę banderolowania wyrobów znakami akcyzy. Projektowane przepisy uwzględniają nowe funkcjonalności Platform Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, wpisujące się w elektronizację procesu otrzymywania i rozliczania znaków akcyzy. Jest to szczególnie istotne w związku z epidemią wirusa SARS-CoV-2. W założeniu, nowa usługa ma pozwolić na ograniczenie fizycznych kontaktów przedsiębiorcy z urzędem. Przy okazji zmiany przepisów wprowadza się możliwość stosowania banderol bez warstwy samoprzylepnej na płynach do e-papierosów.
Autorem tekstu jest Błażej Grochowski
Pomimo podejmowanych prób legislacyjnych ograniczenia obowiązków administracyjnych nakładanych na przedsiębiorców, gdy chodzi o potrzebę zwiększenia świadomości konsumentów i ochronę środowiska, prawodawca unijny i krajowy dokładają coraz to nowe wymogi. Przejawem tego może być obowiązek raportowania informacji o substancjach potencjalnie niebezpiecznych w wyrobach wprowadzanych do obrotu, jaki zacznie obowiązywać 5 stycznia 2021 r. Temat ten może być szczególnie istotny dla branży elektronicznej i chemicznej.
Autorem tekstu jest Błażej Grochowski
Od 19 kwietnia br. Stosuje się przepisy Rozporządzenia (UE) nr 2019/515 w sprawie wzajemnego uznawania towarów zgodnie z prawem wprowadzonych do obrotu w innym państwie członkowskim („Rozporządzenie 2019/515”). Przewidziane tam rozwiązania zmierzają do zapewnienia swobodnego przepływu towarów wprowadzonych uprzednio do obrotu w jednym z państw Unii Europejskiej oraz ograniczenia tej swobody wyłącznie do przypadków proporcjonalnych i uzasadnionych.
Autorem tekstu jest Błażej Grochowski
Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok istotny dla branży farmaceutycznej z punktu widzenia dostarczania bezpłatnych próbek leków jako jednej z form dozwolonej reklamy kierowanej do profesjonalistów.
Pod koniec 2019 r. Komisja Europejska zakończyła proces konsultacji publicznych dotyczących problemów związanych z funkcjonowaniem urządzeń z sektora IoT (Internet rzeczy), takich jak zabawki, urządzenia smart, elektroniczne nianie, sensory oddechowe, itp. Możliwe są nowe regulacje prawne w sektorze tych urządzeń radiowych.
Autorem tekstu jest Błażej Grochowski
Blog kancelarii Eversheds Sutherland, na którym piszemy o otoczeniu prawnym wytwarzania, sprzedaży, promocji i utylizacji produktów konsumenckich. Omawiamy kierunki zmian w prawie konsumenckim i ich wpływ na biznes m.in. w kontekście "Nowego ładu dla konsumentów" KE. Poruszamy kwestie regulacyjne związane z pełnym cyklem życia produktu - od pomysłu przez wprowadzenie do obrotu, działania promocyjne, dystrybucję, handel międzynarodowy, relacje z konsumentami, w tym sprawy związane z rękojmią, gwarancją i odpowiedzialnością za produkt przez prawo konkurencji, utylizację i recykling produktów oraz zgodność działalności biznesowej z regulacjami i najlepszymi praktykami dotyczącymi ochrony środowiska. Odnosimy się również do zagadnień związanych z prawnymi aspektami doboru marki produktu oraz egzekwowaniem jej skutecznej ochrony. Serwis tworzą prawnicy zespołu Commercial oraz zaproszeni goście.
Zapisz się na newsletter. Zostaw nam adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. Do subskrybentów bloga w pierwszej kolejności trafiać będą również przygotowywane przez nas materiały specjalne.