Na początku roku w artykule Jowity Prokop pt. „Rozszerzona odpowiedzialność producenta nadal w zawieszeniu, ale jest szansa na wdrożenie systemu kaucyjnego” informowaliśmy Państwa o toczących się pracach legislacyjnych nad wdrożeniem do polskiego porządku prawnego tzw. systemu kaucyjnego. Jednak wszystko wskazuje na to, że jego skuteczne przyjęcie poprzedzi implementacja dyrektywy SUP, czyli Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (ang. Single Use Plastic). W Polsce akt ten funkcjonuje także pod nazwą „Dyrektywa Plastikowa”.
Co prawda dyrektywa SUP powinna zostać transponowana do krajowego porządku prawnego do 3 lipca 2021 r., jednak dopiero 9 marca 2023 r. Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej.
Komisja Europejska w dniu 22 marca 2023 r. opublikowała projekt nowej dyrektywy wprowadzającej po raz pierwszy kompleksową, szczegółową regulację dotyczącą „green claims”, tj. tzw. oświadczeń środowiskowych . Dyrektywa ma uporządkować umieszczanie tego rodzaju oświadczeń na produktach, w kampaniach marketingowych, czy w innych kanałach komunikacji. Komisja Europejska planuje wprowadzić kryteria umieszczania oświadczeń środowiskowych, w tym wymogi dotyczące udowadniania prawdziwości twierdzeń środowiskowych.
Już wiemy, że Polska nie dotrzyma terminu na wdrożenie rozszerzonej odpowiedzialności producenta, wyznaczonego na 5 stycznia 2023 r. Prace rozpoczęte w 2021 r. nadal pozostają w zawieszeniu. Natomiast coraz bliżej do wdrożenia w Polsce tzw. systemu kaucyjnego. W jego ramach wybrani przedsiębiorcy będą mieli obowiązek m.in. pobierania od konsumentów zwrotnej kaucji przy sprzedaży produktów w butelkach i puszkach. Produkty będą musiały posiadać odpowiednie oznakowanie, a wysokość kaucji nie będzie mogła przekroczyć 2 zł.
Coraz więcej firm deklaruje, że ich działania, produkty lub usługi są przyjazne dla środowiska, a podejmowane inicjatywy służą lokalnej społeczności. Choć budowanie wizerunku firmy wokół ekologii może popłacać, to „wolna amerykanka", z którą mamy do czynienia, może narazić firmę na straty.
Zapraszamy do lektury tekstu Jowity Prokop, jaki ukazał się 4 listopada 2021 r. w Rzeczpospolitej. Wersja online dostępna jest po zalogowaniu. Czytaj >
Pomimo podejmowanych prób legislacyjnych ograniczenia obowiązków administracyjnych nakładanych na przedsiębiorców, gdy chodzi o potrzebę zwiększenia świadomości konsumentów i ochronę środowiska, prawodawca unijny i krajowy dokładają coraz to nowe wymogi. Przejawem tego może być obowiązek raportowania informacji o substancjach potencjalnie niebezpiecznych w wyrobach wprowadzanych do obrotu, jaki zacznie obowiązywać 5 stycznia 2021 r. Temat ten może być szczególnie istotny dla branży elektronicznej i chemicznej.
Autorem tekstu jest Błażej Grochowski
W marcu br. prowadzący jednostki handlowe, w których oferowane są lekkie torby na zakupy, po raz pierwszy wnieśli opłatę recyklingową. Już kilka dni po tym terminie było wiadomo, że oczekiwane wpływy do budżetu państwa będą niższe niż szacowano. Konsekwentnie w ekspresowym tempie przyjęto przepisy rozszerzające katalog toreb na zakupy objętych opłatą recyklingową. W ocenie ustawodawcy nowe przepisy w większym stopniu wpłyną na zmianę nawyków konsumenckich. Czy aby na pewno?
Autorką wpisu jest Joanna Kwaśny-Krajewska
Dyrektywa w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko wprowadza nie tylko zakaz popularnych patyczków do uszu, słomek, sztućców czy mieszadełek do napojów – w sumie na „czarnej liście” znajduje się 9 produktów objętych zakazem wprowadzenia do obrotu. Nowe przepisy wprowadzają również wymogi w zakresie oznakowania, zmniejszenia stosowania czy produkcji określonych produktów. Nie każdy plastikowy produkt zostanie objęty nowymi obostrzeniami prawnymi. Punktem wyjścia, czy dany produkt powinien zostać objęty nowym reżimem prawnym, powinna być ocena, czy spełnia on przesłanki uznania za „produkt jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych”.
Blog kancelarii Eversheds Sutherland, na którym piszemy o otoczeniu prawnym wytwarzania, sprzedaży, promocji i utylizacji produktów konsumenckich. Omawiamy kierunki zmian w prawie konsumenckim i ich wpływ na biznes m.in. w kontekście "Nowego ładu dla konsumentów" KE. Poruszamy kwestie regulacyjne związane z pełnym cyklem życia produktu - od pomysłu przez wprowadzenie do obrotu, działania promocyjne, dystrybucję, handel międzynarodowy, relacje z konsumentami, w tym sprawy związane z rękojmią, gwarancją i odpowiedzialnością za produkt przez prawo konkurencji, utylizację i recykling produktów oraz zgodność działalności biznesowej z regulacjami i najlepszymi praktykami dotyczącymi ochrony środowiska. Odnosimy się również do zagadnień związanych z prawnymi aspektami doboru marki produktu oraz egzekwowaniem jej skutecznej ochrony. Serwis tworzą prawnicy zespołu Commercial oraz zaproszeni goście.
Zapisz się na newsletter. Zostaw nam adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. Do subskrybentów bloga w pierwszej kolejności trafiać będą również przygotowywane przez nas materiały specjalne.