W Sejmie trwają prace nad Prawem Komunikacji Elektronicznej (PKE), które zastąpi dotychczas obowiązującą ustawę z 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne. Największe zainteresowanie opinii publicznej budzą zagadnienia związane z tzw. lex pilot oraz dostępem i retencją danych użytkowników komunikatorów. Jednak to nie jedyne ważne zmiany, które zasługują na uwagę dostawców usług i abonentów. W praktyce istotna będzie nowa konstrukcja umów z abonentami.
Rekomendacje Prezesa UOKiK dla influencerów mogą być pomocne nie tylko dla oznaczania treści marketingowych w social mediach, lecz także dla właściwego promowania produktów lub usług w całym internecie. Co prawda nie posiadają one wiążącego charakteru jak przepisy prawa, ale Prezes UOKiK zapewne będzie się nimi posiłkować przy ocenie ewentualnych naruszeń.
Przedsiębiorcy coraz częściej dostosowują cenę tego samego towaru lub usługi oferowaną różnym grupom klientów. Takie różnicowanie ceny nierzadko odbywa się poprzez zautomatyzowane narzędzia, gdzie odpowiedni algorytm przyporządkowuje cenę danej osobie lub grupie osób. Jednym z nowych obowiązków wynikających z dyrektywy Omnibus (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2019/2161) jest konieczność wyraźnego informowania konsumentów o powyższych praktykach. Naruszenie tych obowiązków może skutkować karą finansową dla przedsiębiorcy, sięgającą nawet 10% rocznego obrotu.
Max Schrems po raz kolejny stanął w szranki z Facebookiem. I co ważne – skutecznie. Trybunał Sprawiedliwości orzekł bowiem o nieważności Privacy Shield. Tym samym duża rzesza firm przekazujących dane do USA pozostała bez podstawy prawnej do transferu danych, ale z ważnymi umowami. Co zatem powinny zrobić firmy, aby zapewnić zgodność z RODO?
Autorką tekstu jest Agnieszka Sagan-Jeżowska
Do 12 lipca przedsiębiorcy prowadzący serwisy internetowego pośrednictwa w sprzedaży oraz wyszukiwarki internetowe mają czas na dostosowanie warunków użytkowania swoich platform do nowych wymogów. Dziś część druga wpisu, w którym kontynuujemy opis nowych obowiązków dla dostawców serwisów pośrednictwa internetowego: warunki świadczenia usług w zakresie pozycjonowania ogłoszeń i ofert na gruncie P2B, dostęp do danych rozpatrywania skarg oraz nowe obowiązki dotyczące mediacji będą przychylniejsze dla użytkowników biznesowych.
Współautorami tekstu są Błażej Grochowski i Agnieszka Sagan-Jeżowska
Do 12 lipca przedsiębiorcy prowadzący serwisy internetowego pośrednictwa w sprzedaży oraz wyszukiwarki internetowe mają czas na dostosowanie warunków użytkowania swoich platform do nowych wymogów. Od tego dnia bowiem zaczynają być stosowane przepisy unijnego rozporządzenia, które zmierzają do wzmocnienia pozycji przedsiębiorców korzystających z tych platform do sprzedaży swoich towarów i usług, w relacjach z dostawcami tych platform (tzw. relacje P2B).
Współautorami tekstu są Błażej Grochowski i Agnieszka Sagan-Jeżowska
„Jeśli nie ma Cię w Internecie, to nie istniejesz”. Aktualność tej tezy w obecnych czasach jest dobrze znana przedsiębiorcom z niemal wszystkich branż. Niestety, w równym stopniu świadomi funkcjonowania tej zasady są przestępcy internetowi, zawodowo zajmujący się spekulacją na rynku domen internetowych oraz konkurenci rynkowi, podejmujący nieuczciwe działania wykorzystujące renomę rynkową innych przedsiębiorców działających online. Jak skutecznie przeciwdziałać tego typu naruszeniom?
„Jeśli nie ma Cię w Internecie, to nie istniejesz”. Aktualność tej tezy w obecnych czasach jest dobrze znana przedsiębiorcom z niemal wszystkich branż. Niestety, w równym stopniu świadomi funkcjonowania tej zasady są przestępcy internetowi, zawodowo zajmujący się spekulacją na rynku domen internetowych oraz konkurenci rynkowi, podejmujący nieuczciwe działania wykorzystujące renomę rynkową innych przedsiębiorców działających online. Czym jest zjawisko piractwa domenowego i jakie może mieć konsekwencje dla prowadzonego biznesu?
Ceny odsprzedaży, dystrybucja przez internet, zmowy przetargowe, kary dla menadżerów oraz nowe postępowania i wysokie kary za uchybienia proceduralne – przedstawiamy subiektywne antymonopolowe prognozy na 2020 rok, oparte o podsumowanie ubiegłorocznej aktywności Prezesa UOKiK. W ramach niniejszego wpisu pokażemy, na jakie obszary prawa antymonopolowego warto zwrócić uwagę w 2020 roku, prowadząc działalność gospodarczą.
Zgodnie z przepisami Rozporządzenia 2017/1001 w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej powództwo o naruszenie tego znaku można wnieść m.in. do sądu państwa członkowskiego, w którym „miało miejsce naruszenie”. Czy miejscem tym jest miejsce działania naruszyciela czy miejsce wystąpienia skutków tego działania? I co w sytuacji, gdy naruszyciel działa wyłącznie na rynku online?
Blog kancelarii Eversheds Sutherland, na którym piszemy o otoczeniu prawnym wytwarzania, sprzedaży, promocji i utylizacji produktów konsumenckich. Omawiamy kierunki zmian w prawie konsumenckim i ich wpływ na biznes m.in. w kontekście "Nowego ładu dla konsumentów" KE. Poruszamy kwestie regulacyjne związane z pełnym cyklem życia produktu - od pomysłu przez wprowadzenie do obrotu, działania promocyjne, dystrybucję, handel międzynarodowy, relacje z konsumentami, w tym sprawy związane z rękojmią, gwarancją i odpowiedzialnością za produkt przez prawo konkurencji, utylizację i recykling produktów oraz zgodność działalności biznesowej z regulacjami i najlepszymi praktykami dotyczącymi ochrony środowiska. Odnosimy się również do zagadnień związanych z prawnymi aspektami doboru marki produktu oraz egzekwowaniem jej skutecznej ochrony. Serwis tworzą prawnicy zespołu Commercial oraz zaproszeni goście.
Zapisz się na newsletter. Zostaw nam adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. Do subskrybentów bloga w pierwszej kolejności trafiać będą również przygotowywane przez nas materiały specjalne.