Rekomendacje Prezesa UOKiK dla influencerów mogą być pomocne nie tylko dla oznaczania treści marketingowych w social mediach, lecz także dla właściwego promowania produktów lub usług w całym internecie. Co prawda nie posiadają one wiążącego charakteru jak przepisy prawa, ale Prezes UOKiK zapewne będzie się nimi posiłkować przy ocenie ewentualnych naruszeń.
Blokowanie stron internetowych, ostrzeżenia w sieci, przeszukania konsumenckie czy wreszcie zakupy z wykorzystaniem ukrytej lub przybranej tożsamości – to odpowiadające dzisiejszym realiom i aktualnym problemom konsumentów narzędzia, w które wyposażony zostanie Prezes UOKiK. Czego powinni być świadomi przedsiębiorcy, zwłaszcza z branży e-commerce, w związku z procedowaną nowelizacją ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów?
Przedsiębiorcy coraz częściej dostosowują cenę tego samego towaru lub usługi oferowaną różnym grupom klientów. Takie różnicowanie ceny nierzadko odbywa się poprzez zautomatyzowane narzędzia, gdzie odpowiedni algorytm przyporządkowuje cenę danej osobie lub grupie osób. Jednym z nowych obowiązków wynikających z dyrektywy Omnibus (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2019/2161) jest konieczność wyraźnego informowania konsumentów o powyższych praktykach. Naruszenie tych obowiązków może skutkować karą finansową dla przedsiębiorcy, sięgającą nawet 10% rocznego obrotu.
Prawidłowe informowanie o promocyjnej cenie będzie wymagało dokładnego prześledzenia historii jej zmiany. Przedsiębiorcy będą zobowiązani do poinformowania konsumentów o najniższej cenie obowiązującej w ciągu 30 dni przed obniżką. Nieprzestrzeganie przepisów może się wiązać z nałożeniem kary pieniężnej w wysokości do 40.000 zł, a w szczególnych przypadkach nawet do 10% rocznego obrotu. Wszystko po to, aby konsumenci mogli podejmować świadome decyzje zakupowe.
W ramach kilku najbliższych wpisów przedstawimy główne ryzyka i wyzwania, z jakimi w świetle przepisów prawa antymonopolowego będą musieli zmierzyć się przedsiębiorcy w sytuacji rynkowej związanej z ogólnoświatową pandemią COVID-19. Dzisiaj dzielimy się z Państwem materiałem, w którym omawiamy najistotniejsze z dotychczasowych oraz zapowiadanych działań Prezesa UOKiK, dotyczących domniemanego wykorzystywania przez przedsiębiorców swojej pozycji rynkowej >>
Od 1 stycznia 2020 roku Prezes UOKiK zyska nową kompetencję – nadzór nad tzw. zatorami płatniczymi. Zakazane zostanie nadmierne opóźnianie się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych w transakcjach handlowych. Nowe przepisy mocno zaingerują też w swobodę zawierania przez przedsiębiorców umów, ustalając maksymalne, a w wielu przypadkach także sztywne terminy zapłaty wierzytelności.
Blog kancelarii Eversheds Sutherland, na którym piszemy o otoczeniu prawnym wytwarzania, sprzedaży, promocji i utylizacji produktów konsumenckich. Omawiamy kierunki zmian w prawie konsumenckim i ich wpływ na biznes m.in. w kontekście "Nowego ładu dla konsumentów" KE. Poruszamy kwestie regulacyjne związane z pełnym cyklem życia produktu - od pomysłu przez wprowadzenie do obrotu, działania promocyjne, dystrybucję, handel międzynarodowy, relacje z konsumentami, w tym sprawy związane z rękojmią, gwarancją i odpowiedzialnością za produkt przez prawo konkurencji, utylizację i recykling produktów oraz zgodność działalności biznesowej z regulacjami i najlepszymi praktykami dotyczącymi ochrony środowiska. Odnosimy się również do zagadnień związanych z prawnymi aspektami doboru marki produktu oraz egzekwowaniem jej skutecznej ochrony. Serwis tworzą prawnicy zespołu Commercial oraz zaproszeni goście.
Zapisz się na newsletter. Zostaw nam adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. Do subskrybentów bloga w pierwszej kolejności trafiać będą również przygotowywane przez nas materiały specjalne.