Daleko idące ograniczenie sprzedaży w galeriach handlowych będzie miało znaczny wpływ na sprzedaż detaliczną w kanale sprzedaży stacjonarnej. Jednakże część przedsiębiorców funkcjonuje również poza galeriami, a władze nie zdecydowały się (póki co) ograniczyć prawnie możliwości przemieszczania się wewnątrz kraju. Z uwagi na możliwość dalszego dokonywania zakupów w takich odrębnych sklepach - a w przypadku sprzedaży spożywczej i aptecznej również w galeriach - Minister Rozwoju wydał specjalne zalecenia dotyczące standardów higienicznych dla placówek handlowych i usługowych.
Autorem wpisu jest Błażej Grochowski
Dlaczego wytyczne?
Pomimo ogłoszenia przez Ministra Zdrowia w dniu 13 marca br. stanu zagrożenia epidemicznego przedsiębiorcy działający na rynku sprzedaży detalicznej towarów i usług nadal mogą w znacznym zakresie prowadzić swoją działalność w kanale tradycyjnej sprzedaży. Zgodnie z przepisami rozporządzenia wprowadzającego stan zagrożenia epidemicznego powyżsi przedsiębiorcy nie mogą, w okresie od dnia 14 marca 2020 r. do odwołania:
- prowadzić działalności: i) gastronomicznej i restauracyjnej (z wyjątkiem serwowania dań na wynos lub przygotowania dań do dostarczania poza obiektem gastronomicznym, a także działalności restauracyjnej lub barowej prowadzonej w środkach transportu); ii) związanej ze sportem, rozrywką i rekreacją (w tym prowadzenie miejsc spotkań, klubów, w tym klubów tanecznych i nocnych, basenów, siłowni oraz klubów fitness); iii) związanej z projekcją filmów (zarówno w kinach, jak i „pod chmurką”); iv) związanej z prowadzeniem obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania (w tym tzw. „najem okazjonalny”; ale nie działalność hotelarska); v) związanej z prowadzeniem kasyn;
- prowadzić w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2, jako najemcy powierzchni handlowych, działalności polegającej w przeważającym stopniu na handlu: i) wyrobami tekstylnymi; ii) wyrobami odzieżowymi; iii) obuwiem i wyrobami skórzanymi; iv) meblami i sprzętem oświetleniowym; v) sprzętem radiowo-telewizyjnym lub sprzętem gospodarstwa domowego; oraz iv) artykułami piśmiennymi i księgarskimi; a także prowadzenia działalności gastronomicznej i rozrywkowej.
Zatem w takim zakresie, w jakim przykładowo przedsiębiorca posiada własne salony sprzedaży odzieży, obuwia lub elektroniki użytkowej, zlokalizowane w wyodrębnionym lokalu, którego powierzchnia sprzedażowa nie przekracza 2000 m2, może nadal prowadzić swoją działalność.
Jak wiemy, dodatkowo w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 możliwa jest również sprzedaż żywności i artykułów spożywczych oraz prowadzenie aptek.
Dla tych wszystkich przedsiębiorców, którzy nie zdecydowali się dobrowolnie wstrzymać sprzedaży w tradycyjnym kanale sprzedaży stacjonarnej na okres trwania stanu zagrożenia epidemicznego, Minister Rozwoju przygotował wytyczne, których przestrzeganie powinno pozwolić zmniejszyć ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2.
Co znajduje się w wytycznych?
„Wytyczne dla placówek handlowych i usługowych w związku z ryzykiem zakażenia koronawirusem” to zestaw podstawowych zaleceń standardów higienicznych, jakie należy zachować w lokalach sprzedażowych. Zawierają one wskazówki dotyczące:
- interakcji z klientami (np. zwracanie uwagi klientom na zachowanie bezpiecznej odległości w kolejkach oraz przy kasie, tj. min. 1-1,5m; zachęcanie klientów do dokonywania płatności bezgotówkowych);
- zachowań pracowników (np. promowanie regularnego i dokładnego mycia rąk; upowszechnianie wśród pracowników wiedzy z zakresu BHP); oraz
- działań do podjęcia w odniesieniu do wyposażenia sklepu i sprzedawanego asortymentu (np. zalecenia regularnego czyszczenia lub dezynfekcji powierzchni dotykowych; ograniczenie możliwości przebierania i dotykania produktów). Pełną listę wytycznych można znaleźć na stronie internetowej serwisu administracji publicznej gov.pl.
A jeśli ich nie przestrzegam?
Wytyczne nie stanowią dokumentu prawnie wiążącego – podstawą ich wydania nie są chociażby przepisy ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (od dnia 28 lutego 2020 r. mocą rozporządzenia Ministra Zdrowia, zakażenie koronawriusem SaRS-CoV-2 objęte jest przepisami powyższej ustawy), uprawniające ministra właściwego do spraw zdrowia do wydania rozporządzenia określającego szczegółowe wymagania sanitarnohigieniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty produkcyjne, usługowe i handlowe, m.in. w zakresie procedur otrzymania czystości i dekontaminacji oraz warunków produkcji, świadczenia usług i prowadzenia handlu. Zatem brak ich przestrzegania nie stanowi wykroczenia, o którym mowa w art. 50 pkt 2 powyższej ustawy.
Jednakże stosowanie się do tych wytycznych, a także wdrażanie dalej idących procedur zachowania jest stanowczo rekomendowane, jako przejaw – tak bardzo pożądanej dzisiaj – społecznej odpowiedzialności biznesu.
Blog kancelarii Eversheds Sutherland, na którym piszemy o otoczeniu prawnym wytwarzania, sprzedaży, promocji i utylizacji produktów konsumenckich. Omawiamy kierunki zmian w prawie konsumenckim i ich wpływ na biznes m.in. w kontekście "Nowego ładu dla konsumentów" KE. Poruszamy kwestie regulacyjne związane z pełnym cyklem życia produktu - od pomysłu przez wprowadzenie do obrotu, działania promocyjne, dystrybucję, handel międzynarodowy, relacje z konsumentami, w tym sprawy związane z rękojmią, gwarancją i odpowiedzialnością za produkt przez prawo konkurencji, utylizację i recykling produktów oraz zgodność działalności biznesowej z regulacjami i najlepszymi praktykami dotyczącymi ochrony środowiska. Odnosimy się również do zagadnień związanych z prawnymi aspektami doboru marki produktu oraz egzekwowaniem jej skutecznej ochrony. Serwis tworzą prawnicy zespołu Commercial oraz zaproszeni goście.
Zapisz się na newsletter. Zostaw nam adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. Do subskrybentów bloga w pierwszej kolejności trafiać będą również przygotowywane przez nas materiały specjalne.