2020-05-14
Zabawki w świecie IoT – zapowiedź nowych regulacji

Pod koniec 2019 r. Komisja Europejska zakończyła proces konsultacji publicznych dotyczących problemów związanych z funkcjonowaniem urządzeń z sektora IoT (Internet rzeczy), takich jak zabawki, urządzenia smart, elektroniczne nianie, sensory oddechowe, itp. Możliwe są nowe regulacje prawne w sektorze tych urządzeń radiowych. 

Autorem tekstu jest Błażej Grochowski

Z uwagi na możliwe zagrożenia dla konsumentów – w szczególności dzieci – jakie niesie ze sobą stałe podłączenie urządzeń do Internetu przy jednoczesnym wyposażeniu ich w funkcje robienia zdjęć, nagrywania filmów, geolokalizacji, interakcji głosowej z użytkownikiem, rejestrowania pracy serca, nawyków sennych oraz zbierania innych danych biometrycznych, prawdopodobnym jest opracowanie przez Komisję Europejską nowych regulacji obejmujących te urządzenia. Celem nowych przepisów miałoby być ustanowienie wymogów bezpieczeństwa, jakie tego typu urządzenia powinny spełniać. Docelowo, powinny one dotyczyć ochrony danych osobowych i prywatności oraz zapobiegać zagrożeniom związanych z nieodpowiednim lub szkodliwym oprogramowaniem.

Co prawda obowiązujące już na poziomie unijnym przepisy ustalają standardy w zakresie szeroko pojętej ochrony danych osobowych oraz reguł prywatności (RODO, dyrektywa o ePrywatności), jednakże nie przewidują one warunków brzegowych, jakie muszą spełniać produkty IoT dopuszczone do obrotu na europejskim rynku. Warunki takie (aczkolwiek nie są one dedykowane wyłącznie dla urządzeń IoT) przewidują przepisy dyrektywy o urządzeniach radiowych (Dyrektywa RED). Wśród zasadniczych wymagań, jakie muszą spełnić urządzenia radiowe określonych kategorii lub klas, wskazuje się, m.in. posiadanie wbudowanych systemów zabezpieczających w celu zapewnienia ochrony danych osobowych i prywatności użytkownika i abonenta (art. 3 lit. e) oraz funkcji chroniących przed oszustwami (art. 3 lit. f).

Jednym z rozważanych scenariuszy jest wydanie przez Komisję Europejską bezpośrednio stosowanych (tj. niewymagających przyjęcia krajowych przepisów wdrażających ich postanowienia) aktów delegowanych na podstawie Dyrektywy RED, które będą określać kategorie lub klasy urządzeń radiowych objętych powyższymi wymaganiami.

W rezultacie dla popularnych produktów IoT, takich jak interaktywne zabawki, smartwatche, itp. zostaną opracowane nowe katalogi wymagań, które trzeba będzie wziąć pod uwagę na etapie opracowywania projektu urządzenia oraz jego produkcji. Brak zgodności uniemożliwi wprowadzanie produktów do obrotu. W przypadku jego wykrycia w odniesieniu do urządzeń już umieszczonych na rynku ich dalsze oferowanie mogłoby zostać zabronione, zaś producent (importer lub upoważniony przedstawiciel) mógłby zostać zobowiązany do usunięcia niezgodności, a w przypadku braku takiej możliwości technicznej – do wycofania produktów z rynku (w skrajnym przypadku – również zniszczenia).

Biorąc pod uwagę, że ciężar implementacji nowych warunków spoczywać będzie na przedsiębiorcach, Komisja Europejska proponuje, by zmianom w przepisach towarzyszyło wydanie nowych standardów przez europejskie organizacje normalizacyjne. Zapewnienie zgodności produktu z takimi standardami objęte byłoby domniemaniem spełnienia wymagań zasadniczych określonych przepisami.

Obecnie trwają prace nad przygotowaniem projektu nowych regulacji. Będziemy na bieżąco śledzić kolejne etapy i informować o postępach tych prac.




Dodaj komentarz
Nick/Pseudonim
WWW
Treść

Powiadamiaj mnie o nowych komentarzach do tego artykułu
E-mail (ukryty)


O serwisie

Blog kancelarii Eversheds Sutherlandna którym piszemy o otoczeniu prawnym wytwarzania, sprzedaży, promocji i utylizacji produktów konsumenckich. Omawiamy kierunki zmian w prawie konsumenckim i ich wpływ na biznes m.in. w kontekście "Nowego ładu dla konsumentów" KE. Poruszamy kwestie regulacyjne związane z pełnym cyklem życia produktu - od pomysłu przez wprowadzenie do obrotu, działania promocyjne, dystrybucję, handel międzynarodowy, relacje z konsumentami, w tym sprawy związane z rękojmią, gwarancją i odpowiedzialnością za produkt przez prawo konkurencji, utylizację i recykling produktów oraz zgodność działalności biznesowej z regulacjami i najlepszymi praktykami dotyczącymi ochrony środowiska. Odnosimy się również do zagadnień związanych z prawnymi aspektami doboru marki produktu oraz egzekwowaniem jej skutecznej ochrony. Serwis tworzą prawnicy zespołu Commercial oraz zaproszeni goście.  

O autorach
Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter. Zostaw nam adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. Do subskrybentów bloga w pierwszej kolejności trafiać będą również przygotowywane przez nas materiały specjalne.


Tagi
gry wideo (6)gry komputerowe (6)Koronawirus (6)UOKiK (6)prawo autorskie (5)
dyrektywa omnibus (5)GameDev (5)sprzedaż online (4)RODO (4)konsumenci (4)COVID-19 (3)sprzedaż detaliczna (3)Dane osobowe (3)sprzedaż konsumencka (3)ochrona własności intelektualnej (3)wyroby medyczne (3)konsument w sieci (3)domeny (2)gospodarka obiegu zamkniętego (2)środki ochrony indywidualnej (2)ochrona środowiska (2)wprowadzenie do obrotu (2)Pośrednictwo internetowe (2)nieuczciwe praktyki rynkowe (2)Usługi telekomunikacyjne (2)umowy (2)Badania kliniczne (2)piractwo domenowe (2)uprawnienia konsumenckie (2)placówki handlowe i usługowe (2)reklama (2)system kaucyjny (2)prawo konkurencji (2)P2B (2)zbiorowe interesy konsumentów (2)Komisja Europejska (2)jednoosobowi przedsiębiorcy (1)wyroby akcyzowe (1)aktualizacja oprogramowania (1)kodeks cywilny (1)akcyza (1)Znakowanie (1)naruszenie znaku towarowego (1)substancje niebezpieczne (1)odstąpienie od umowy (1)Produkty lecznicze (1)Rozszerzona odpowiedzialność producenta (1)sklep internetowy (1)Max Schrems (1)Dyrektywa Digital Single Market (1)greenwashing (1)social media (1)zatory płatnicze (1)Nowy ład dla konsumentów (1)internet rzeczy (1)dyrektywa plastikowa (1)sprzęt RTV/AGD (1)Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (1)inteligentne urządzenia (1)znaki towarowe (1)Europejska Agencja Chemiczna (1)produkty biobójcze (1)odpowiedzialność za produkt (1)opłata recyklingowa (1)substancje chemiczne w produktach (1)muzyka (1)TSUE (1)zielony ład (1)Privacy shield (1)influencer marketing (1)Marketing bezpośredni (1)produkt jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (1)Prawo komunikacji elektronicznej (1)
więcej...
Archiwum
2024
Poznaj inne nasze serwisy

Blog kodeksWpracy.pl
Blog PrzepisNaEnergetyke.pl

Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo poprzez ustawienia przeglądarki lub wyrażenie zgody poniżej. Możliwe jest także wyłączenie cookies poprzez ustawienia przeglądarki, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej w naszej polityce prywatności.



Przechodzę do serwisu