Pod koniec 2019 r. Komisja Europejska zakończyła proces konsultacji publicznych dotyczących problemów związanych z funkcjonowaniem urządzeń z sektora IoT (Internet rzeczy), takich jak zabawki, urządzenia smart, elektroniczne nianie, sensory oddechowe, itp. Możliwe są nowe regulacje prawne w sektorze tych urządzeń radiowych.
Autorem tekstu jest Błażej Grochowski
Z uwagi na możliwe zagrożenia dla konsumentów – w szczególności dzieci – jakie niesie ze sobą stałe podłączenie urządzeń do Internetu przy jednoczesnym wyposażeniu ich w funkcje robienia zdjęć, nagrywania filmów, geolokalizacji, interakcji głosowej z użytkownikiem, rejestrowania pracy serca, nawyków sennych oraz zbierania innych danych biometrycznych, prawdopodobnym jest opracowanie przez Komisję Europejską nowych regulacji obejmujących te urządzenia. Celem nowych przepisów miałoby być ustanowienie wymogów bezpieczeństwa, jakie tego typu urządzenia powinny spełniać. Docelowo, powinny one dotyczyć ochrony danych osobowych i prywatności oraz zapobiegać zagrożeniom związanych z nieodpowiednim lub szkodliwym oprogramowaniem.
Co prawda obowiązujące już na poziomie unijnym przepisy ustalają standardy w zakresie szeroko pojętej ochrony danych osobowych oraz reguł prywatności (RODO, dyrektywa o ePrywatności), jednakże nie przewidują one warunków brzegowych, jakie muszą spełniać produkty IoT dopuszczone do obrotu na europejskim rynku. Warunki takie (aczkolwiek nie są one dedykowane wyłącznie dla urządzeń IoT) przewidują przepisy dyrektywy o urządzeniach radiowych (Dyrektywa RED). Wśród zasadniczych wymagań, jakie muszą spełnić urządzenia radiowe określonych kategorii lub klas, wskazuje się, m.in. posiadanie wbudowanych systemów zabezpieczających w celu zapewnienia ochrony danych osobowych i prywatności użytkownika i abonenta (art. 3 lit. e) oraz funkcji chroniących przed oszustwami (art. 3 lit. f).
Jednym z rozważanych scenariuszy jest wydanie przez Komisję Europejską bezpośrednio stosowanych (tj. niewymagających przyjęcia krajowych przepisów wdrażających ich postanowienia) aktów delegowanych na podstawie Dyrektywy RED, które będą określać kategorie lub klasy urządzeń radiowych objętych powyższymi wymaganiami.
W rezultacie dla popularnych produktów IoT, takich jak interaktywne zabawki, smartwatche, itp. zostaną opracowane nowe katalogi wymagań, które trzeba będzie wziąć pod uwagę na etapie opracowywania projektu urządzenia oraz jego produkcji. Brak zgodności uniemożliwi wprowadzanie produktów do obrotu. W przypadku jego wykrycia w odniesieniu do urządzeń już umieszczonych na rynku ich dalsze oferowanie mogłoby zostać zabronione, zaś producent (importer lub upoważniony przedstawiciel) mógłby zostać zobowiązany do usunięcia niezgodności, a w przypadku braku takiej możliwości technicznej – do wycofania produktów z rynku (w skrajnym przypadku – również zniszczenia).
Biorąc pod uwagę, że ciężar implementacji nowych warunków spoczywać będzie na przedsiębiorcach, Komisja Europejska proponuje, by zmianom w przepisach towarzyszyło wydanie nowych standardów przez europejskie organizacje normalizacyjne. Zapewnienie zgodności produktu z takimi standardami objęte byłoby domniemaniem spełnienia wymagań zasadniczych określonych przepisami.
Obecnie trwają prace nad przygotowaniem projektu nowych regulacji. Będziemy na bieżąco śledzić kolejne etapy i informować o postępach tych prac.
Blog kancelarii Eversheds Sutherland, na którym piszemy o otoczeniu prawnym wytwarzania, sprzedaży, promocji i utylizacji produktów konsumenckich. Omawiamy kierunki zmian w prawie konsumenckim i ich wpływ na biznes m.in. w kontekście "Nowego ładu dla konsumentów" KE. Poruszamy kwestie regulacyjne związane z pełnym cyklem życia produktu - od pomysłu przez wprowadzenie do obrotu, działania promocyjne, dystrybucję, handel międzynarodowy, relacje z konsumentami, w tym sprawy związane z rękojmią, gwarancją i odpowiedzialnością za produkt przez prawo konkurencji, utylizację i recykling produktów oraz zgodność działalności biznesowej z regulacjami i najlepszymi praktykami dotyczącymi ochrony środowiska. Odnosimy się również do zagadnień związanych z prawnymi aspektami doboru marki produktu oraz egzekwowaniem jej skutecznej ochrony. Serwis tworzą prawnicy zespołu Commercial oraz zaproszeni goście.
Zapisz się na newsletter. Zostaw nam adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. Do subskrybentów bloga w pierwszej kolejności trafiać będą również przygotowywane przez nas materiały specjalne.