2020-12-11
Wnioskowanie o znaki akcyzy. Nowe e-narzędzie

Przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu wyroby akcyzowe (np. dostawcy alkoholi czy wyrobów tytoniowych) zyskają niebawem wygodne narzędzie usprawniające procedurę banderolowania wyrobów znakami akcyzy. Projektowane przepisy uwzględniają nowe funkcjonalności Platform Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, wpisujące się w elektronizację procesu otrzymywania i rozliczania znaków akcyzy. Jest to szczególnie istotne w związku z epidemią wirusa SARS-CoV-2. W założeniu, nowa usługa ma pozwolić na ograniczenie fizycznych kontaktów przedsiębiorcy z urzędem. Przy okazji zmiany przepisów wprowadza się możliwość stosowania banderol bez warstwy samoprzylepnej na płynach do e-papierosów.

Autorem tekstu jest Błażej Grochowski

Elektroniczny wniosek w procedurze przyznania znaków akcyzy

W dniu 2 grudnia br. do podpisu ministra został skierowany projekt rozporządzenia ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej zmieniającego rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy przewiduje możliwość wnioskowania drogą elektroniczną o wydanie/sprzedaż banderol oraz upoważnienia do odbioru banderol.

Składając stosowny wniosek za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC), przedsiębiorcy będą zwolnieni z obowiązku przedstawiania kopii szeregu dokumentów, które, co do zasady, należy przedłożyć jako załączniki do wniosku składanego w formie papierowej (np. aktualne zaświadczenie organu podatkowego o niezaleganiu lub stwierdzeniu zaległości w podatkach dochodowych, podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, aktualne zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca; potwierdzenie złożenia zabezpieczenia należności podatkowych – jeżeli wymagane). Konstrukcja nowego przepisu § 8 ust. 3a rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy wydaje się przemawiać za tym, że składając stosowny wniosek za pośrednictwem PSUEC, przedsiębiorcy nie będą obowiązani również do przedłożenia oryginałów powyższych dokumentów przed wydaniem przez właściwy organ podatkowy decyzji o wydaniu/sprzedaży oraz upoważnieniu do odbioru banderol.

Złożenie prawidłowego wniosku skutkować będzie wydaniem decyzji i upoważnieniem do odbioru banderol w postaci elektronicznej, przesyłanych na konto PUESC podatnika.

Elektroniczny podpis pod formularzem wstępnego zapotrzebowania

Pomimo że formularze wstępnego zapotrzebowania na banderole podatkowe i legalizacyjne mogą być składane w postaci elektronicznej, dotychczas wymagają tradycyjnego podpisu. Projektowane przepisy usuwają tę niedogodność – formularze będą mogły być podpisywane podpisem elektronicznym lub podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy certyfikatu celnego.

Nowe banderole na płynach do papierosów elektronicznych

Projektowane przepisy przewidują możliwość banderolowania płynów do papierosów elektronicznych znakami bez warstwy samoprzylepnej (w celu umieszczenia znaku akcyzy na opakowaniu, trzeba będzie zastosować właściwy klej). Jest to próba rządowej odpowiedzi na zapotrzebowanie branży – dostawy kleju używanego przy produkcji banderol samoprzylepnych były znacznie opóźnione z uwagi na światową pandemię koronawirusa, co skutkowało brakiem przygotowania banderol samoprzylepnych przez Państwową Wytwórnię Papierów Wartościowych w stosownym czasie.

Wejście w życie

Nowe zasady zaczną obowiązywać niebawem. Projekt znajduje się w końcowej fazie ścieżki legislacyjnej i zakłada wejście w życie nowych regulacji w dniu następującym po dniu ogłoszenia.




Dodaj komentarz
Nick/Pseudonim
WWW
Treść

Powiadamiaj mnie o nowych komentarzach do tego artykułu
E-mail (ukryty)


O serwisie

Blog kancelarii Eversheds Sutherlandna którym piszemy o otoczeniu prawnym wytwarzania, sprzedaży, promocji i utylizacji produktów konsumenckich. Omawiamy kierunki zmian w prawie konsumenckim i ich wpływ na biznes m.in. w kontekście "Nowego ładu dla konsumentów" KE. Poruszamy kwestie regulacyjne związane z pełnym cyklem życia produktu - od pomysłu przez wprowadzenie do obrotu, działania promocyjne, dystrybucję, handel międzynarodowy, relacje z konsumentami, w tym sprawy związane z rękojmią, gwarancją i odpowiedzialnością za produkt przez prawo konkurencji, utylizację i recykling produktów oraz zgodność działalności biznesowej z regulacjami i najlepszymi praktykami dotyczącymi ochrony środowiska. Odnosimy się również do zagadnień związanych z prawnymi aspektami doboru marki produktu oraz egzekwowaniem jej skutecznej ochrony. Serwis tworzą prawnicy zespołu Commercial oraz zaproszeni goście.  

O autorach
Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter. Zostaw nam adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. Do subskrybentów bloga w pierwszej kolejności trafiać będą również przygotowywane przez nas materiały specjalne.


Tagi
gry wideo (6)gry komputerowe (6)Koronawirus (6)UOKiK (6)prawo autorskie (5)
dyrektywa omnibus (5)GameDev (5)sprzedaż online (4)RODO (4)konsumenci (4)COVID-19 (3)sprzedaż detaliczna (3)Dane osobowe (3)sprzedaż konsumencka (3)ochrona własności intelektualnej (3)wyroby medyczne (3)konsument w sieci (3)domeny (2)gospodarka obiegu zamkniętego (2)środki ochrony indywidualnej (2)ochrona środowiska (2)wprowadzenie do obrotu (2)Pośrednictwo internetowe (2)nieuczciwe praktyki rynkowe (2)Usługi telekomunikacyjne (2)umowy (2)Badania kliniczne (2)piractwo domenowe (2)uprawnienia konsumenckie (2)placówki handlowe i usługowe (2)reklama (2)system kaucyjny (2)prawo konkurencji (2)P2B (2)zbiorowe interesy konsumentów (2)Komisja Europejska (2)jednoosobowi przedsiębiorcy (1)wyroby akcyzowe (1)aktualizacja oprogramowania (1)kodeks cywilny (1)akcyza (1)Znakowanie (1)naruszenie znaku towarowego (1)substancje niebezpieczne (1)odstąpienie od umowy (1)Produkty lecznicze (1)Rozszerzona odpowiedzialność producenta (1)sklep internetowy (1)Max Schrems (1)Dyrektywa Digital Single Market (1)greenwashing (1)social media (1)zatory płatnicze (1)Nowy ład dla konsumentów (1)internet rzeczy (1)dyrektywa plastikowa (1)sprzęt RTV/AGD (1)Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (1)inteligentne urządzenia (1)znaki towarowe (1)Europejska Agencja Chemiczna (1)produkty biobójcze (1)odpowiedzialność za produkt (1)opłata recyklingowa (1)substancje chemiczne w produktach (1)muzyka (1)TSUE (1)zielony ład (1)Privacy shield (1)influencer marketing (1)Marketing bezpośredni (1)produkt jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (1)Prawo komunikacji elektronicznej (1)
więcej...
Archiwum
2024
Poznaj inne nasze serwisy

Blog kodeksWpracy.pl
Blog PrzepisNaEnergetyke.pl

Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo poprzez ustawienia przeglądarki lub wyrażenie zgody poniżej. Możliwe jest także wyłączenie cookies poprzez ustawienia przeglądarki, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej w naszej polityce prywatności.



Przechodzę do serwisu