Rewolucja w przepisach konsumenckich stała się faktem. 1 stycznia 2023 r. weszły w życie aż dwie nowelizacje ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Zmienione zostały także inne, ważne dla konsumentów akty. Ilość zmian i wątpliwości interpretacyjne związane z wprowadzeniem nowych przepisów w życie mogą stanowić nie lada wyzwanie. Aby wyjść naprzeciw tym potrzebom, zaplanowaliśmy cykl artykułów o zmianach w przepisach konsumenckich. Dzisiaj krótkie wprowadzenie.
Pierwsza z nowelizacji ustawy o prawach konsumenta wiąże się z transpozycją dwóch dyrektyw: cyfrowej 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych oraz towarowej 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. dotyczącej niektórych aspektów umów sprzedaży towarów. Druga zaś wynika z konieczności implementacji do przepisów krajowych dyrektywy 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniającej dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta (dyrektywa Omnibus).
Zmiany objęły wszystkie kanały sprzedaży, chociaż nie wszystkie w takim samym stopniu. Jako że czas na przygotowanie sklepów i platform handlowych do nowych standardów sprzedaży B2C upłynął, przygotowaliśmy możliwie syntetyczny opis najistotniejszych (ale nie wszystkich!) nowości.
Nowe przepisy weszły w życie
Wedle wytycznych ujętych w dyrektywach towarowej i cyfrowej, Polska zobowiązana była rozpocząć stosowanie krajowych przepisów implementujących dyrektywy 2019/770 i 2019/771 od 1 stycznia 2022 r. W odniesieniu zaś do dyrektywy Omnibus termin rozpoczęcia stosowania nowych przepisów upłynął 28 maja 2022 r.
W listopadzie w dzienniku ustaw opublikowana została ustawa z 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 2337), implementujące dyrektywy towarową i cyfrową. W grudniu 2022 r. zakończyły się prace legislacyjne nad implementacją dyrektywy Omnibus. Ustawa z 27 października 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw została przyjęta przez Sejm 1 grudnia 2022 r. i również weszła w życie 1 stycznia 2023 r.
Artykuł jest pierwszym z cyklu publikacji o aktualnościach w prawie konsumenckim. Zachęcamy do lektury kolejnych wpisów, które pojawią się na naszym blogu już wkrótce.
Tymczasem już dzisiaj zapraszamy przedsiębiorców sprzedających swoje produkty i usługi we wszystkich kanałach na bezpłatne szkolenie, jakie organizujemy 17 stycznia. Więcej informacji na naszej stronie >>
Blog kancelarii Eversheds Sutherland, na którym piszemy o otoczeniu prawnym wytwarzania, sprzedaży, promocji i utylizacji produktów konsumenckich. Omawiamy kierunki zmian w prawie konsumenckim i ich wpływ na biznes m.in. w kontekście "Nowego ładu dla konsumentów" KE. Poruszamy kwestie regulacyjne związane z pełnym cyklem życia produktu - od pomysłu przez wprowadzenie do obrotu, działania promocyjne, dystrybucję, handel międzynarodowy, relacje z konsumentami, w tym sprawy związane z rękojmią, gwarancją i odpowiedzialnością za produkt przez prawo konkurencji, utylizację i recykling produktów oraz zgodność działalności biznesowej z regulacjami i najlepszymi praktykami dotyczącymi ochrony środowiska. Odnosimy się również do zagadnień związanych z prawnymi aspektami doboru marki produktu oraz egzekwowaniem jej skutecznej ochrony. Serwis tworzą prawnicy zespołu Commercial oraz zaproszeni goście.
Zapisz się na newsletter. Zostaw nam adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. Do subskrybentów bloga w pierwszej kolejności trafiać będą również przygotowywane przez nas materiały specjalne.