2023-01-13
Reforma prawa konsumenckiego od 2023 r. Co przyniosła implementacja dyrektywy Omnibus?

reforma prawa konsumenckiegoNowe wymagania w zakresie komunikowania promocji cenowych, dodatkowe informacje w e-sklepach nt. opinii, wyników wyszukiwania czy indywidualnego dostosowania ceny to tylko niektóre z licznych zmian, które objęły sprzedawców B2C w związku z przyjęciem dyrektywy Omnibus. Nowe przepisy rodzą też wątpliwości interpretacyjne, co przekłada się na realne problemy sklepów. 

Dyrektywa Omnibus zmieniła aż cztery unijne dyrektywy konsumenckie, tj.:

  • dyrektywę w sprawie nieuczciwych warunków umów (1993/13/EWG),
  • dyrektywę w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom (1998/6/UE),
  • dyrektywę w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych (2005/29/WE),
  • dyrektywę w sprawie praw konsumentów (2011/83/UE).

Pierwsza z ww. dyrektyw znalazła odzwierciedlenie w polskich przepisach za sprawą nowelizacji Kodeksu cywilnego, w którym ujęto przepisy dotyczące niedozwolonych klauzul umownych. Dyrektywę 1998/6/UE odnajdujemy w polskim porządku prawnym w ustawie z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług. Dyrektywę 2005/29 implementowano ustawą z 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, zaś dyrektywę 2011/83 wprowadzono do polskich przepisów za sprawą ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. W efekcie ustawa implementująca do krajowego porządku prawnego dyrektywę Omnibus zmienia trzy wyżej wymienione akty. Modyfikuje też ustawę z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów poprzez uzupełnienie przepisów sankcyjnych. Przy okazji polska ustawa implementująca dyrektywę 2019/2161 nowelizuje Prawo telekomunikacyjne oraz Kodeks wykroczeń, jednakże wprowadzane do tych ustaw zmiany nie wynikają z tejże dyrektywy, a wprowadzane są przy okazji zmian konsumenckich.

Dyrektywa Omnibus wiąże się z wdrożeniem szeregu nowych obowiązków informacyjnych wobec konsumentów. Przede wszystkim sprzedawcy offline i online mają obowiązek promowania obniżek cen w określony z góry sposób. Wedle nowych przepisów, w przypadku obniżenia ceny, sprzedający powinien zamieścić, i to bezpośrednio obok obniżonej ceny, informację o najniższej cenie towaru lub usługi z okresu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Zasady prezentowania cen w polskim prawie reguluje ustawa z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług. Jej treść determinuje dyrektywa 98/6/WE w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom. Jednak jak sama nazwa wskazuje unijna dyrektywa odnosi się wyłącznie do zasad informowania o cenach towarów. Podobnie wygląda to w odniesieniu do dyrektywy Omnibus, która zmienia dyrektywę 98/6/WE poprzez dodanie zasad informowania o obniżkach wyłącznie w odniesieniu do towarów. W efekcie również wytyczne Komisji Europejskiej w zakresie komunikowania promocji odnoszą się wyłącznie do obniżek cen towarów. Tymczasem polski ustawodawca reguluje zasady komunikowania cen towarów i usług. Nowe zasady informowania o promocjach będą się odnosić również do usług.

Zabieg polskiego ustawodawcy generuje wątpliwości interpretacyjne w zakresie obniżek cen świadczonych usług, z którymi będą musieli zmierzyć się przedsiębiorcy. Zdarza się, że wraz ze zmianą ceny usługi na niższą zmienia się również jej zakres (np. w przypadku świadczenia usług w ramach chmury obliczeniowej obniżenie ceny pociąga za sobą zmniejszenie dostępnej pamięci). Wtedy powstaje pytanie, czy do czynienia mamy z obniżeniem ceny, które implikuje obowiązek uwidocznienia najniższej ceny usługi w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki? Czy jednak mówimy wtedy o innej usłudze, ponieważ zmienił się jej zakres (wraz z redukcją ceny zmniejszona zostaje moc obliczeniowa dla urządzeń IT w chmurze)? W takim przypadku warto zastanowić się nad wyczerpującym opisaniem zakresu aktualnie oferowanej usługi połączonym z prezentacją zmiany ceny (podanie najniższej ceny w okresie ostatnich 30 dni), tak aby nie narazić się na zarzut wprowadzania konsumentów w błąd.   

Udzielenie odpowiedzi na te pytania jest o tyle istotne, że nowe zasady komunikowania obniżek znajdują zastosowanie także do reklamy towarów i usług, których ceny zostały obniżone. Stąd zmienione przepisy i ich prawidłowa interpretacja są istotne także dla działów i firm marketingowych.

Zmiany dotyczące promocji cenowych to nie wszystko. Co jeszcze zmienia Omnibus?

Implementacja dyrektywy Omnibus spowodowała istotne zmiany w sferze e-commerce. Przede wszystkim przedsiębiorcy działający online mają obowiązek prezentować nowe informacje na temat:

  • pochodzenia opinii o produktach publikowanych na swoich stronach,
  • stosowania mechanizmów plasowania lub
  • indywidualnego dostosowywania ceny.

Dla realizacji nowych obowiązków informacyjnych nie jest wystarczające wprowadzenie wzmianek o stosowaniu powyższych mechanizmów w regulaminach lub politykach prywatności. Odpowiednie komunikaty powinny znajdować się przy konkretnej opinii (np. „zweryfikowano – opinia pochodzi od osoby, która kupiła produkt”), wyniku wyszukiwania produktów (np. „produkt prezentowany w wynikach wyszukiwania w ramach usługi odpłatnego plasowania”) lub cenie (np. „cena indywidualnie dostosowana w oparciu o algorytm”), czyli być widoczne z poziomu interfejsu użytkownika.

Stąd niezbędna jest weryfikacja funkcjonalności sklepów internetowych oraz internetowych platform handlowych pod kątem możliwości uwidaczniania dodatkowych informacji. Przeprowadzenie takiego audytu pozwala zidentyfikować i wyeliminować ryzyka, które mogą prowadzić do interwencji Prezesa UOKiK, a w przypadku niewłaściwego komunikowania promocji cenowych – także ze strony Inspekcji Handlowej.

 

Zobacz poprzednie wpisy z cyklu publikacji o aktualnościach w prawie konsumenckim >>




Dodaj komentarz
Nick/Pseudonim
WWW
Treść

Powiadamiaj mnie o nowych komentarzach do tego artykułu
E-mail (ukryty)


O serwisie

Blog kancelarii Eversheds Sutherlandna którym piszemy o otoczeniu prawnym wytwarzania, sprzedaży, promocji i utylizacji produktów konsumenckich. Omawiamy kierunki zmian w prawie konsumenckim i ich wpływ na biznes m.in. w kontekście "Nowego ładu dla konsumentów" KE. Poruszamy kwestie regulacyjne związane z pełnym cyklem życia produktu - od pomysłu przez wprowadzenie do obrotu, działania promocyjne, dystrybucję, handel międzynarodowy, relacje z konsumentami, w tym sprawy związane z rękojmią, gwarancją i odpowiedzialnością za produkt przez prawo konkurencji, utylizację i recykling produktów oraz zgodność działalności biznesowej z regulacjami i najlepszymi praktykami dotyczącymi ochrony środowiska. Odnosimy się również do zagadnień związanych z prawnymi aspektami doboru marki produktu oraz egzekwowaniem jej skutecznej ochrony. Serwis tworzą prawnicy zespołu Commercial oraz zaproszeni goście.  

O autorach
Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter. Zostaw nam adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. Do subskrybentów bloga w pierwszej kolejności trafiać będą również przygotowywane przez nas materiały specjalne.


Tagi
gry komputerowe (6)Koronawirus (6)UOKiK (6)gry wideo (6)prawo autorskie (5)
dyrektywa omnibus (5)GameDev (5)sprzedaż online (4)RODO (4)konsumenci (4)Dane osobowe (3)ochrona własności intelektualnej (3)wyroby medyczne (3)konsument w sieci (3)COVID-19 (3)wprowadzenie do obrotu (2)sprzedaż konsumencka (2)Pośrednictwo internetowe (2)nieuczciwe praktyki rynkowe (2)umowy (2)piractwo domenowe (2)uprawnienia konsumenckie (2)reklama (2)prawo konkurencji (2)P2B (2)zbiorowe interesy konsumentów (2)Komisja Europejska (2)domeny (2)gospodarka obiegu zamkniętego (2)środki ochrony indywidualnej (2)ochrona środowiska (1)substancje niebezpieczne (1)odstąpienie od umowy (1)Produkty lecznicze (1)Rozszerzona odpowiedzialność producenta (1)sprzedaż detaliczna (1)sklep internetowy (1)Max Schrems (1)Dyrektywa Digital Single Market (1)greenwashing (1)social media (1)zatory płatnicze (1)Nowy ład dla konsumentów (1)internet rzeczy (1)Usługi telekomunikacyjne (1)Badania kliniczne (1)dyrektywa plastikowa (1)sprzęt RTV/AGD (1)Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (1)inteligentne urządzenia (1)znaki towarowe (1)Europejska Agencja Chemiczna (1)produkty biobójcze (1)odpowiedzialność za produkt (1)opłata recyklingowa (1)substancje chemiczne w produktach (1)muzyka (1)TSUE (1)placówki handlowe i usługowe (1)system kaucyjny (1)zielony ład (1)Privacy shield (1)influencer marketing (1)Marketing bezpośredni (1)produkt jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (1)Prawo komunikacji elektronicznej (1)jednoosobowi przedsiębiorcy (1)wyroby akcyzowe (1)aktualizacja oprogramowania (1)kodeks cywilny (1)akcyza (1)Znakowanie (1)naruszenie znaku towarowego (1)
więcej...
Archiwum
2023
Poznaj inne nasze serwisy

Blog IPwSieci.pl
Blog kodeksWpracy.pl
Blog PrzepisNaEnergetyke.pl

Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo poprzez ustawienia przeglądarki lub wyrażenie zgody poniżej. Możliwe jest także wyłączenie cookies poprzez ustawienia przeglądarki, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej w naszej polityce prywatności.



Przechodzę do serwisu