2019-06-21
Czy można odstąpić od umowy sprzedaży gry komputerowej zawartej online?

Gry komputerowe to obecnie najprężniej rozwijająca się gałąź branży rozrywkowej kierowanej do konsumentów. Dla przykładu, najpopularniejsza gra roku 2018 Red Dead Redemption 2 już kilka dni po premierze przyniosła ponad miliard dolarów przychodu. Hollywoodzki hit Avengers: Wojna bez granic w porównywalnym okresie zarobił około 600 mln dolarów. Wiedźmin 3: Dziki gon, gra polskiego studia CD PROJEKT RED osiągnęła w 2017 roku zysk przekraczający miliard złotych przy budżecie wynoszącym 306 milionów złotych. Z ogromnymi budżetami w parze idą jednak równie duże oczekiwania fanów. Co jednak w sytuacji, gdy zapowiadany hit nie spełni pokładanych w nim nadziei? Czy konsumentowi po zapoznaniu się z produktem przysługuje prawo odstąpienia od umowy i zwrotu gry sprzedawcy?

Zgodnie z art. 27 ustawy o prawach konsumenta, konsument który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Ustawowym wyjątkiem od tej zasady, określonym w art. 38 ustawy, są sytuacje w których:

  • przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu; lub

  • umowa dotyczy dostarczania treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy.

W przypadku zakupu przez konsumenta gry komputerowej na nośniku fizycznym tj. na płycie, prawo do odstąpienia od umowy przysługuje mu do momentu zerwania oryginalnej folii zabezpieczającej umożliwiającej otworzenie opakowania. Ma to na celu uniknięcia sytuacji, w której konsument po zakupie gry kopiuje zawartość nośnika, na której została zapisana a następnie odstępuje od umowy, zwracając do sklepu przedmiot omawianego świadczenia.

Warto pamiętać, że po otwarciu opakowania (lub zerwaniu folii) konsumentowi nadal przysługuje prawo odstąpienia od umowy, tyle tylko, że zmieni się podstawa prawna. Będzie nią wówczas art. 560 § 1 kodeksu cywilnego – zakupioną rzecz będziemy mogli zwrócić, ale tylko wtedy, gdy będzie miała wady np. płyta będzie porysowana, co uniemożliwi odczyt zapisanej na niej treści.

Z racji swojej specyfiki, zwroty treści zakupionych w formie cyfrowej rządzą się innymi prawami niż w przypadku gier zapisanych na nośnikach fizycznych.

Co do zasady konsument ma prawo odstąpienia od umowy, chyba że wyraził zgodę na rozpoczęcie wykonywania umowy w okresie na odstąpienie od umowy i akceptuje, że w związku z tym traci swoje prawo do odstąpienia od niej. Za dobrą praktykę przedsiębiorcy należy uznać uzyskiwanie zgody konsumenta, każdorazowo przy zakupie gry w formie cyfrowej, na pozbawienie go prawa do odstąpienia od umowy. Takie podejście ustawodawcy wynika z tego, że konsument pobierając pliki na swoją platformę jest w stanie nimi zarządzać (w tym kopiować), co doprowadziłoby do wielu nadużyć ze strony kupujących.

Jak wygląda to jednak w praktyce? Należy zwrócić uwagę na fakt, że w większości przypadków konsumenci nabywają gry w wersji cyfrowej od pośredników (m.in. Steam, Playstation Network czy Xbox Live), którzy w różny sposób kształtują swoje prawa i obowiązki w swoich regulaminach świadczenia usług drogą elektroniczną. Najbardziej prokonsumenckie podejście stosuje platforma Steam, która pozwala na odstąpienie od umowy w ciągu 2 tygodni od daty jej zawarcia i dla produktów uruchomionych przez mniej niż 2 godziny. Sony, czyli właściciel Playstation Network, pozwala konsumentowi na odstąpienie od umowy w ciągu 14 dni od daty zakupu, o ile konsument nie rozpoczął pobierania lub transmitowania zakupionych treści.

Artykułem tym rozpoczynamy cykl, w którym będziemy przyglądać się zagadnieniom prawnym związanym z branżą gier komputerowych. Poruszymy m.in. temat kontrowersyjnych lootboxów w świetle polskiej ustawy o grach hazardowych czy wpływu regulacji unijnych na branżę gamingową.

Serdecznie zapraszamy do śledzenia naszego bloga – obiecujemy poruszać nietuzinkowe tematy na styku prawa i technologii!




Dodaj komentarz
Nick/Pseudonim
WWW
Treść

Powiadamiaj mnie o nowych komentarzach do tego artykułu
E-mail (ukryty)


O serwisie

Blog kancelarii Wierzbowski Eversheds Sutherland, na którym piszemy o otoczeniu prawnym wytwarzania, sprzedaży, promocji i utylizacji produktów konsumenckich. Omawiamy kierunki zmian w prawie konsumenckim i ich wpływ na biznes m.in. w kontekście "Nowego ładu dla konsumentów" KE. Poruszamy kwestie regulacyjne związane z pełnym cyklem życia produktu - od pomysłu przez wprowadzenie do obrotu, działania promocyjne, dystrybucję, handel międzynarodowy, relacje z konsumentami, w tym sprawy związane z rękojmią, gwarancją i odpowiedzialnością za produkt, na gospodarce odpadami i ochronie środowiska kończąc. Odnosimy się również do zagadnień związanych z prawnymi aspektami doboru marki produktu oraz egzekwowaniem jej skutecznej ochrony. Serwis tworzą prawnicy zespołu Commercial oraz zaproszeni goście.  

O autorach
Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter. Zostaw nam adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. Do subskrybentów bloga w pierwszej kolejności trafiać będą również przygotowywane przez nas materiały specjalne.


Tagi
Archiwum
2019
Poznaj inne nasze serwisy

Blog IPwSieci.pl
Blog kodeksWpracy.pl
Blog PrzepisNaEnergetyke.pl

Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo poprzez ustawienia przeglądarki lub wyrażenie zgody poniżej. Możliwe jest także wyłączenie cookies poprzez ustawienia przeglądarki, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej w naszej polityce prywatności.



Przechodzę do serwisu